Discourse imagery, representation and indigenous identity: theoretical-analytical issues
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v10i2.1189Keywords:
Discourse Imagery, Representation, Indigenous Identity, Analytical PracticeAbstract
Reading images as discursive materiality is undertaking this work theoretical and analytical, justified by the demands of contemporaneity on the educational, technological and communicational fields. From the perspective of Discourse Analysis of the French line and their developments in Brazil, in interfaces with Cultural Studies, descriptive and interpretive movement mobilized sought to understand how the visual representation and indigenous identities for the subject were built in the National Curriculum Reference for Indigenous Schools (RCNEI).
KEYWORDS: Discourse Imagery. Representation. Indigenous Identity. Analytical Practice.
Downloads
References
CORACINI, M. J. R. F. Concepções de Leitura na (Pós-)Modernidade. In: LIMA, Regina Célia de Carvalho Paschoal (org). Leitura: múltiplos olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras; São João da Boa Vista, SP: Unifeob, 2005.
DONDIS, D. A sintaxe da linguagem visual. Trad. Jefferson Luiz Camargo. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. (Coleção a)
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. 3. reimpr. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008a. (Coleção Campo Teórico).
MANGUEL, A. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. Trad. Rubens Figueiredo, Rosaura Eichemberg, Claudia Strauch. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO; SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Referencial curricular para as escolas indígenas. Brasília: MEC/ SEF, 1998.
SILVA, T. T. D. (Org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
TASSO, I. E. V. de S. As múltiplas faces da iconografia na prática de leitura Escolar. UNESP/Araraquara, Tese de doutorado, 2003.
TASSO, I. E. V. de S. Linguagem não-verbal e produção de sentido no cotidiano escolar. In: SANTOS, Annie Rose dos; RITTER, Lílian Cristina Buzzato (Org.) Concepções de Linguagem e Ensino de Língua Portuguesa. Maringá: Eduem, 2005. p. 131-173.
TASSO, I. E. V. de S. Iconografia: (in)visibilidades nas práticas pedagógicas de leitura. In: MENEGASSI, Renilson José; SANTOS, Annie Rose dos (Org). Concepções de linguagem e ensino. Maringá: Eduem, 2010. p. 95-123.
TASSO, I. E. V. de S.; ROSTEY, J. C. Governamentalidade, identidade e representação: articulações entre arte e política. In: POSSENTI, Sírio; PASSETI, Maria Célia (orgs). Estudos do texto e do discurso: política e mídia. Maringá: EDUEM, 2010, p. 37-61.
VEIGA-NETO, A. Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
WEEDWOOD, B. História concisa da Linguística. Trad. Marcos Bagno. São Paulo. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.