Francis Bacon: “to paint sensations”
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v11i1.1221Keywords:
Sensation, Memory, Creativity processAbstract
This text covers, by psychoanalysis way, what we consider the “method” of Francis Bacon: “to paint sensations”. For that, we take as main references, the Letter 52 (1896), from Freud to Fliess correspondence, and In search of the lost time, a romance of Marcel Proust ([1922] 1995), observing the possibility to consider what Proust names as “involuntary memory” and its role at the creative process as an enlightening illustration of what Freud brings us, at the mentioned Letter about the memory in the stratification and the psychic operation. These ideas seem to us fruitful for an apprehension of the subjective processes proper to artistic activity, offering, then, subside to think the creative process at Francis Bacon.
KEYWORDS: Memory. Sensation. Creativity process.
Downloads
References
BRAUNSTEIN, N. Gozo. São Paulo: Editora Escuta, 2007.
DELEUZE, G. Francis Bacon: Lógica da sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2007.
LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1986. Edição original: 1959-1960.
LACAN, J. Televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993. Edição original 1974.
MASSON, J. M. Carta 52 (Freud, 06/12/1896). In: MASSON, Jeffrey Moussaieff. A correspondência Completa de Sigmund Freud para Wilhelm Fliess. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1986. Edição original: 1887-1904.
MAUBERT, F. Conversas com Francis Bacon – O cheiro do sangue humano não desgruda de mim. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2010.
PROUST, M. Em busca do tempo perdido. Rio de janeiro, 2001.
PROUST, M. O tempo recuperado. Rio de Janeiro: Globo, 2001.
SOLER, C. A psicanálise e o corpo no ensino de Jacques Lacan. Cadernos de Stylus, Internacional dos Fóruns do Campo Lacaniano, Escola de Psicanálise dos Fóruns do Campo Lacaniano, Rio de Janeiro, 2010.
SYLVESTER, D. Entrevistas com Francis Bacon. São Paulo: Cosac Naif, 2007.
ILUSTRAÇÕES
Figura 1 - Francis Bacon: Estudo sobre o corpo humano, 1973. Real Colégio de Arte, Londres.
Figura 2 – Francis Bacon: Crucifixão, 1962. Guggenheim Museum. (Tela retirada do tríptico do mesmo nome).
Figura 3 - Diego Velásquez: Papa Inocêncio X, 1650. Galeria Pamphili, Roma.
Figura 4 - Francis Bacon: Segunda versão da pintura de 1946, 1971. Museum of Modern Art, New York.
Figura 5 - Esquema desenhado por Freud na “Carta 52”, 1896.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.