The history of the phoneme /s/ in Ancient Tupi

Authors

  • Consuelo de Paiva Godinho Costa Southwest Bahia State University (Uesb/Brazil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v11i2.1228

Keywords:

Phonology, Tupi, Guarani, Prophonemes

Abstract

The most common differences between languages branch Tupi and Guarani branch relate to changing penultimate stress words in the Tupi Guarani oxítonas words in the languages and the correspondence between the phoneme /s/ Branch Tupi and the phoneme /h/ Branch Guarani. In this work, we deal with the second difference through a diachronic study of phonological process that gave generate currently Tupi languages that have the phoneme /s/ and Guarani languages that have, in addition to / h / expected, also /s/ "frozen "in certain terms, relating the (s) alleged (s) protofonema (s) with the unfolding found in Old Tupi and Guarani Old, firstly, and, secondly, in Nhandewa-Guarani, Guarani currently a variety spoken in São Paulo and northern Paraná.
KEYWORDS: Phonology. Tupi. Guarani. prophonemes

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Author Biography

Consuelo de Paiva Godinho Costa, Southwest Bahia State University (Uesb/Brazil)

Consuelo de Paiva Godinho Costa é Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2007), mestre em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2003) e graduada em Letras pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é professora do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (DELL-UESB) e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UESB. Tem experiência em área de Linguística, na área de Língua Indígena, atuando principalmente nos seguintes temas: fonética e fonologia, língua indígena, nasalização. Além de morfologia, produção de texto e educação escolar indígena, entre outras.

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Published

2013-12-30

How to Cite

COSTA, C. de P. G. The history of the phoneme /s/ in Ancient Tupi. Language Studies, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 9-22, 2013. DOI: 10.22481/el.v11i2.1228. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1228. Acesso em: 24 aug. 2024.