The polemic as an inter-incomprehension: construction and denial of simulacra in the discursive field of deafness

Authors

  • Maria Clara Maciel de Araújo Ribeiro Montes Claros State University (Unimontes/Brazil) http://orcid.org/0000-0001-9205-5858
  • Kelly Fróes Alencar Fonseca Montes Claros State University (Unimontes/Brazil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v13i2.1304

Keywords:

Discourse, Deaf, Simulacrum, Polemical discourse

Abstract

This study approach the phenomenon of discursive inter-incomprehension. Our goal is to observe the interaction that occurs between discourses polemics in the discursive field of deafness, which constituted a discursive space delimited by two distinct positions on deafness: Audism Based Discourse and Deaf Based Discourse. Analyses indicate that the first one will be by means of anticipation - and denial - of what could be his simulacrum to the second one. The DFS will be defined precisely from what it is not, in order to build an "I" from the denial of a "non-self."
KEYWORDS: Discourse. Deaf. Simulacrum. Polemical discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Clara Maciel de Araújo Ribeiro, Montes Claros State University (Unimontes/Brazil)

Maria Clara Maciel de Araújo Ribeiro possui graduação em Letras Português pela Universidade Estadual de Montes Claros (2006), Mestrado (2008) e Doutorado (2012) em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora do Departamento de Letras vinculada ao Programa de Mestrado Profissional em Letras da Universidade Estadual de Montes Claros. Implementou e coordenou o Laboratório Experimental de Ensino de Línguas para Surdos, na mesma instituição. Certificada pelo Sétimo Exame Nacional de Proficiência no Ensino de Libras (Prolibras). Atua principalmente nas seguintes áreas: Análise do Discurso, Ensino da leitura e da escrita, Língua Brasileira de Sinais.

Kelly Fróes Alencar Fonseca, Montes Claros State University (Unimontes/Brazil)

Kelly Fróes Alencar Fonseca é Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino do Português. Atualmente é professora da Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes, com experiência nas áreas de Linguística e Avaliação da Educação Superior.

References

CARVALHO, I. Protetização auditiva. Jornal do Conselho Federal de Medicina. São Paulo, n.156, Ano XVIII, 2003. Disponível em: <http://www.portalmedico.org.br/jornal/jornais2002/Dezembro/pag_13.htm>.Acesso em: 04 set. 2014.
DUCROT, O. O Dizer e o Dito. Campinas, SP: Editora Pontes, 1987.
LARA, G. M. P. Aplicando alguns conceitos de Gênese dos Discursos. In: POSSENTI, S.; BARONAS, R. L. (Org.). Contribuições de Dominique Maingueneau para a Análise do Discurso do Brasil. São Carlos: Pedro & João Editores, 2008. p. 110-132.
LEITE, T. Compêndio para ensino dos surdos-mudos. 3. ed. Rio de Janeiro: Typographia Universal de Laemmert, 1881.
MAINGUENEAU, D. Gênese dos Discursos. Trad. Sírio Possenti. São Paulo: Criar Edições, 2005.
PERLIN, G. T. T. Prefácio. In: QUADROS, R. M; PERLIN, G. T. T. (Org.). Estudos Surdos II. Petrópolis: Arara Azul, 2007. Disponível em: <http://www.editora-arara-azul.com.br/estudos2.pdf>. Acesso em: jun. 2008.
POSSENTI, S. Elementos de Análise do Discurso (mini-curso). XVIII Instituto de Lingüística da ABRALIN. Belo Horizonte, UFMG, 2007.
RIBEIRO, M. C. M. A. A escrita de si: discursos sobre o ser surdo e a surdez. 2008. 186 f. Dissertação (Mestrado Estudos Linguísticos). Faculdade de Letras. Universidade Deferal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2008. Disponível em:<http://www.letras.ufmg.br/poslin/defesas/1270M.pdf>. Acesso: 04/09/2014.

Published

2015-12-30

How to Cite

RIBEIRO, M. C. M. de A.; FONSECA, K. F. A. The polemic as an inter-incomprehension: construction and denial of simulacra in the discursive field of deafness. Language Studies, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 115-130, 2015. DOI: 10.22481/el.v13i2.1304. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1304. Acesso em: 3 jul. 2024.