The new urban activism through art and humor: discursively analyzing music videos of the #OCUPEESTELITA movement
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v14i2.1313Keywords:
Discourse Analysis, Music video clip, Interdiscursivity, Memory, Social movementAbstract
By means of the French Discourse Analysis theoretical framework, we use the notions of ‘weaving’/‘texture’ proposed by Neckel (2010), with the objective of discursively examining two music video clips with the theme of the #OcupeEstelita Movement, which are: the music video Arquitetura de vertigem (2014) and the music video Novo Apocalipse Recife (2015). Thus, we propose to investigate how the most diverse languages inscribed into the music video discourse – word, sound/music, image and performance – operate, in different ways, their significant structure in the meaning-making process and how repertories, memories and interdiscursivities are activated throughout the discursive movements of the music videos here discussed.
KEYWORDS: Discourse Analysis. Music video clip. Interdiscursivity. Memory. Social movement.
Downloads
References
CHARAUDEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário de análise do discurso. Trad. Fabiana Komesu. São Paulo: Contexto, 2004.
JAMESON, F. Espaço e imagem: teorias do pós moderno e outros ensaios. Trad. Ana Lúcia Gazolla. Rio de Janeiro: Ed. da UFRJ, 1994.
KAPLAN, E.A. Rocking around the clock. New York: Methuen, 1987.
KEAZOR, H.; WÜBBENA, T. Introduction. In: KEAZOR, H.; WÜBBENA, T. (Eds.). Rewind, play, fast foward. Piscataway (NJ): Transaction Publishers, 2010. p. 7-31.
LAGAZZI, S. A equivocidade na imbricação de diferentes materialidades significantes. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPOLL, 23, 2008, Goiânia, GO. Goiânia: Anpoll, 2008. p.1-3. Disponível em: http://migre.me/rlg7C. Acesso em: 30 mar. 2016.
MAINGUENEAU, D. Cenas da enunciação. Trad. Roberto L. Baronas e Fábio C. Montanheiro. Curitiba: Criar Edições, 2006.
______. Gênese dos discursos. Trad. Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2008.
NASCIMENTO, A.S. O Novo Recife: identidade, espaço, cultura e as tramas do processo de requalificação e gentrificação de sua área central. e-metropolis, Rio de Janeiro, n. 19, a. 5, p. 38-46, dez. 2014.
NECKEL, N.R.M. Tessitura e Tecedura: movimentos de compreensão do artístico no audiovisual. 239f. Tese (Doutorado em Linguística) Universidade Estadual de Campinas: Campinas (SP), 2010.
PÊCHEUX, M. Papel da memória. In: ACHARD, P. et al. (Org.). Papel da memória. Trad. José Horta Nunes. 3.ed. Campinas: Pontes, 2010. p. 49-57.
______. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2.ed. Trad. Eni Orlandi et al. Campinas: Ed. da Unicamp, 1995.
ORLANDI, E. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 6.ed. Campinas: Pontes, 2005.
_____. Cidade dos sentidos. Campinas: Pontes, 2004.
_____. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis: Vozes, 2004a.
RASKIN, V. Semantic mechanisms of humor. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company, 1985.
ROLNIK, R. Ocupe Estelita e o novo ativismo. Folha de S.Paulo, 24 abr. 2015. Disponível em: http://folha.com/no1618763. Acesso em: 30 mar. 2016.
TELES. J. China lança Telemática, seu disco mais pop. Jornal do Commercio, 29 nov. 2014. Disponível em: http://migre.me/qMHs6. Acesso em: 30 mar. 2016.
VIANA, A. Justiça livra José Guimarães de investigação dos dólares na cueca. Estadão, São Paulo, 28 jun. 2012. Disponível em: http://migre.me/qSptu. Acesso em: 30 mar. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.