Text/discourse in/by the body as resistance, protest and claim space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v14i2.1314

Keywords:

Discourse, Memory, Body-memory, Senses, Langue

Abstract

In street movements and 2013, the body is more than a discursive object: it works by symbolic and constitutes the body-memory of movements in course and discourse. We intends to show how the body constitutes discourses and installs sense effects by what returns as memory and makes sense by the langue in the history and by socio-historical practices, in which the subjects, in their filiation, are the center, the guideline of discursiveness. Street constitutes spaces of senses dispute and the media gives visibility to protesters and differentiates them from those who protest and show in/by the body the resistance and of the confrontation desire.
KEYWORDS: Discourse. Memory. Body-memory. Senses. Langue.

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Author Biography

Maria Cleci Venturini, State University of Midwest (Unicentro/Brazil)

Maria Cleci Venturini é professora do Departamento de Letras e do Programa de Pós-graduação em Letras, da Universidade Estadual do Centro-Oeste, UNICENTRO. Bolsista Produtividade da Fundação Araucária, do Paraná. Desenvolve, atualmente, três projetos financiados: 1) Museus e arquivos: lugares de memória no/do espaço urbano (apoiado pela SETI – Secretaria de Ciência, Tecnologia e Ensino Superior), 2) Museus e Arquivos Históricos: memória e imaginários no/do espaço urbano (Bolsa Produtividade da Fundação Araucária), 3) Análise de Discurso: retorno à teoria (Pesquisa Básica e Aplicada – Fundação Araucária). É coordenadora do Laboratório de Estudos Linguísticos e Literárias – LABELL, na UNICENTRO e participa, como pesquisadora, do Laboratório Corpus, UFSM, coordenado por Amanda Scherer e Verli Petri da Silveira.

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Published

2016-12-30

How to Cite

VENTURINI, M. C. Text/discourse in/by the body as resistance, protest and claim space. Language Studies, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 55-76, 2016. DOI: 10.22481/el.v14i2.1314. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1314. Acesso em: 3 jul. 2024.