Word and music: a glance at the common ancestor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v21i1.13375

Keywords:

Spoken language; Music; Natural communicative processes; Communicative Musicality; Intuitive Parenting.

Abstract

This text, written as an essay, presents a theoretical reflection about the possible common origins of word and music. Starting from recent studies about the communication processes in the animal and vegetal kingdoms, the text goes through a discussion about the evolution of communication among vertebrates, some concepts from Cognitive Archeology, to arrive finally at Homo sapiens. Next, the communication between adults and babies is discussed, that moment before the child enters the world of symbols – the world of words – and the concepts of Intuitive Parenting and Communicative Musicality are presented. The text ends with a reflection on the "musical" as one of the founders of human life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Betânia Parizzi, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG/Brasil)

Betânia Parizzi é doutora pela Faculdade de Medicina da UFMG. Atua na Graduação e na Pós-Graduação, onde desenvolve pesquisas sobre música, cognição e desenvolvimento humano, com ênfase no desenvolvimento cognitivo-musical dos bebês e nas relações entre música e autismo. Coordena o Grupo de Pesquisa MUSICOG – Música, Cognição e Desenvolvimento Humano (CNPq). Atua na concepção, direção e performance de concertos para bebês. Autora de livros como O bebê e a Música (2020) e PianoBrincando (1993, 2020), além de artigos sobre música, cognição e Educação Musical.

João Gabriel Marques Fonseca, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG/Brasil)

 

João Gabriel Marques Fonseca é doutor em Medicina pela UFMG; professor da Escola de Música da UFMG e professor aposentado da Faculdade de Medicina da UFMG. Tem atuado nas áreas da História do Pensamento Musical, Neuropsicologia da Música e Música e Cognição. Faz parte do Grupo de Pesquisa MUSICOG – Música, Cognição e Desenvolvimento Humano (CNPq). Como médico, atua nas áreas de Clínica Médica, Saúde do Músico, Promoção da Saúde e Controle do Estresse. É autor de livros e de mais de uma centena de artigos em livros e periódicos médicos e musicais, nacionais e internacionais.

References

COCCIA, E. A vida das plantas – uma metafísica da mistura. Florianópolis: Editora Cultura e Barbárie, 2018.

DISSANAYAKE, E. Homo musicus: are humans predisposed to be musical? Annais do X Encontro de ciências cognitivas da música. Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música (SACCoM), 2011. Disponível em http://saccom.org.ar/v2016/sites/default/files/1.Dissanayake.pdf Acesso em: 8 de agosto de 2022.

DISSANAYAKE, E. Root, leaf, blossom, or bole: concerning the origin and adaptive function of music. In: MALLOCH, S.; TREVARTHEN, C. (Org). Communicative Musicality. New York: Oxford University Press, 2009. p. 17-30.

FONSECA, J. G. M.; PARIZZI, B. A música (muito) além da música. Pista: Periódico Interdisciplinar. Belo Horizonte, v.2, n.1, p. 38-46, fev./jun. 2020.

GIL, J. O Espaço interior. Lisboa: Editorial Presença, 1993.

JANIK, V.M., SAYIGH, L.S., WELLS, R.S.: Signature whistle shape conveys identity information to bottlenose dolphins. PNAS, v.1 03, issue 21, p. 8293-8297, May 23, 2006. Disponível em https://doi.org/10.1073/pnas.0509918103. Acesso em: 10 de janeiro de 2022.

MALLOCH, S.; TREVARTHEN, C. The Human Nature of Music. Malloch, Stephen N. and C. Trevarthen. “The Human Nature of Music.” Frontiers in Psychology, v. 9, 2018. Disponível em https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30337892/. Acesso em: 22 de maio de 2021. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01680

MALLOCH, S.; TREVARTHEN, C. Musicality: Communicating the vitality and interests in life. In: MALLOCH, S.; TREVARTHEN, C. (Org). Communicative Musicality. New York: Oxford University Press, 2009. p. 1-11.

MANCUSO, S. A planta do Mundo. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

MELGAÇO, R. G. Prefácio. In: BUSNEL, M. C.; MELGAÇO, R. G. (Org). O bebê e as palavras: uma visão transdisciplinar sobre o bebê. São Paulo: Editora Instituto Langage, 2013. p.11-12.

MITHEN, S. The Music instinct: the evolutionary basis of musicality. The evolutionary basis of musicality. Annals of the New York Academy of Sciences, v. 1169, p. 3-12, 2009. doi: 10.1111/j.1749-6632.2009.04590. x. 2009.

OLIVEIRA J. C.; AMOROSO M.; LIMA A. G.M.; SHIRATORI K.; MARRAS, S.; EMPERAIRE, K. Vozes vegetais: diversidade, resistência e histórias da floresta. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

PAPOUSEK, M. Intuitive parenting: a hidden source of musical stimulation in infancy. In: DELIÉGE I.; SLOBODA J. (Ed.) Musical beginnings. New York: Oxford University Press, 1996, cap. 4, p. 88-112.

PARIZZI, M.B. O desenvolvimento da percepção do tempo em crianças de dois a seis anos: um estudo a partir do canto espontâneo. Tese de Doutorado. Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais, 2009.

PARLATO-OLIVEIRA, E. Saberes do bebê. São Paulo: Editora Instituto Langage, 2019.

RODRIGUEZ, M.R. Vocalizations. The Prairie dog Project. 2018. Disponível em https://www.prairiedoghoogland.com/vocalizations. Acesso em: 10 de janeiro de 2022.

SANTO AGOSTINHO. A doutrina cristã: manual de exegese e formação cristã. São Paulo: Editora Paulus, 2002.

SAVAGE, P. E., LOUI, P., TARR, B., SCHACHNER, A., GLOWACKI, L., MITHEN, S., FITCH, W. T. Music as a coevolved system for social bonding. Behavioral and Brain Sciences, 2020. Disponível em https://doi.org/10.1017/S0140525X20000333. Acesso em: 20 de setembro de 2021.

SHIFRES, F. La ejecución parental: los componentes performativos de las interaciones tempranas. Anais do VI encontro da SACCOM: Universidade de la Plata, Argentina, 2007. p.13-17, 2007.

TREVARTHEN, C.; AITKEN, K.; GRATIER, M. O bebê nosso professor. São Paulo: Editora Instituto Langage, 2019.

Published

2023-07-31

How to Cite

PARIZZI, B. .; FONSECA, J. G. M. Word and music: a glance at the common ancestor. Language Studies, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 393-403, 2023. DOI: 10.22481/el.v21i1.13375. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/13375. Acesso em: 22 jul. 2024.