Blanchot, the literaty experience and the end of history: open doors of a generation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/estudosdalinguagem.v15i1.2399

Keywords:

Subjectivit. Devices. Literary experience.

Abstract

This article starts from the famous diagnostic of the end of history - thesis defended by Francis Fukuyama just after the fall of the Berlin Wall. Inspired by authors as Michel Foucault, Gilles Deleuze and Giorgio Agamben base their work on a perspective which holds that the machinery of capital - much more than an economic system - is the producer of subjectivity: in plots of knowing and power operated by devices, it duplicates lives in order to create ways of existence in a way more and more precise and in an everyday basis. What is insinuated in the idea then is the thesis of Walter Benjamin: capitalism as religion - manufacturing existences uninterruptedly starting from the unceasing dissemination of devices. In the presenta generation that works for the end of history would be announced - the one that would live making happen what in one occasion Italo Calvino called hell. From this diagnosis, -following Maurice Blanchot and Roberto Bolaño, the bet is that what is operated under literary experience can weaken the plot devices already ready from a supposed end of history - and this politic task would be in charge of making flourish the power of art: to enforce the unending of the world, therefore, the impossibility of the end of history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Danichi Hausen Mizoguchi, Universidade Federal Fluminense (UFF/Brasil)

Danichi Hausen Mizoguchi é doutor e mestre em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense. É professor Adjunto do Departamento de Psicologia da Universidade Federal Fluminense e do e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da mesma universidade. Graduado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Autor do livro Segmentaricidades: passagens do Leme ao Pontal.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.
BENJAMIN, Walter. O capitalismo como religião. São Paulo: Boitempo, 2013.
BLANCHOT, Maurice. A fala cotidiana. Em: A conversa infinita 2: a experiência limite. São Paulo: Escuta, 2007.
_____. O livro por vir. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BOLAÑO, Roberto. Os detetives selvagens. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
FOUCAULT, Michel. História da loucura na Idade Clássica. São Paulo: Editora. Perspectiva, 1978. Edição original: 1961.
_____. O Nascimento da Clínica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1977. Edição original: 1963.
_____. As Palavras e as Coisas. Uma arqueologia das ciências humanas. Martins Fontes. São Paulo, 2000. Edição original: 1966.
_____. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1972. Edição original: 1969.
_____. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987. Edição original: 1975
_____. A história da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988. Edição original: 1975.
GAGNEBIN, Jean-Marie. Entre a vida e a morte. In: OTTE, Georg; SEDLMAYER, Sabrina; CORNELSEN, Elcio (Org). Limiares e passagens em Walter Benjamin. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

Published

2018-06-30

How to Cite

MIZOGUCHI, D. H. Blanchot, the literaty experience and the end of history: open doors of a generation. Language Studies, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 43-55, 2018. DOI: 10.22481/estudosdalinguagem.v15i1.2399. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/2399. Acesso em: 24 aug. 2024.