TYPICAL VERSUS ATYPICAL WRITING DEVELOPMENT: A VISION THROUGH COMPLEXITY

Authors

  • Laís Rodrigues Silva Bockorni Southwest Bahia State University image/svg+xml
  • Nirvana Ferraz Santos Sampaio Southwest Bahia State University image/svg+xml
  • Maria de Fátima Baia Southwest Bahia State University image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v7i1.13180

Keywords:

Writing development, Adaptive Complex Systems, Dyslexia

Abstract

The following article aims to discuss the relationship between the typical and the atypical development of writing. Our theoretical foundation is based on the dialogue between the theory of Complex Adaptive Systems (LARSEN-FREEMAN, 1997; BAIA, 2013, LARSEN-FREEMAN, STIRLING, 2014, SOARES, 2016) and Discursive Neurolinguistics (COUDRY, 2002; COUDRY, BORDIN, 2019) as we believe that this approach can add a new perspective to the studies on writing development. We analyze data from two subjects, ML (ABAURRE, FIAD, MAYRINK-SABINSON, 1997), with typical development, and AC (PEROTTINO et al, 2019), with atypical development – with diagnosed dyslexia, in order to discuss the development of writing as a complex system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAURRE, M. B. M. Uma História Individual. In: ABAURRE, M. B. M.; FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L. T. Cenas de aquisição da escrita: o sujeito e o trabalho com o texto. – Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil – ALB, 1997.

BAIA, M. F. A. Os templates no desenvolvimento fonológico: o caso do português brasileiro. Tese (Doutorado) -, USP. São Paulo (SP), 2013.

COUDRY, M. I. H. Linguagem e afasia: uma abordagem discursiva da Neurolinguística. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 42, p. 99-129, 2002.

COUDRY, M. I. H.; BORDIN, S. S. Ambientes discursivos na afasia e na infância (Discursive environments in aphasia and childhood). Estudos da Língua(gem), [S.l.], v. 17, n. 1, p. 9-22, mar. 2019. ISSN 1982-0534. Disponível em <http://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5295>. Acesso em: 15 set. 2019. doi: https://doi.org/10.22481/el.v17i1.5295.

DEHAENE S. O Cérebro Dislexico. In: DEHANE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2012.

FREIRE, F. M. P. Um convite à escrita: a história de um (não) disléxico. Estudos da Língua(gem), v. 6, p. 193-227, 2008.

FREIRE, F. M. P., COUDRY, M. I. H. Banco de Dados de Neurolinguística: ver, analisar, intervir, teorizar. Atas do 5º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa (CIAIQ), Porto. v. 3, p. 367-376, 2016.

LAIDLAW, L. Reinventing curriculum: a complex perspective on literacy and writing. Nova Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2005.

LARSEN-FREEMAN, D. Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, v. 18, n. 2, p. 141-165, 1997.

LARSEN-FREEMAN, D.; CAMERON; L. Complex systems and applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2012.

MASSI, G.; SANTANA, A. P. O. A desconstrução do conceito de dislexia: conflito entre verdades. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 21, n 50, p. 403-411, set./dez. 2011.

MARSON, F. Neurolinguística discursiva: análise de práticas clínicas e escolares com a linguagem. 2009. 72 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/270976>. Acesso em: 14 ago. 2018.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2011.

STIRLING, D. Learning and Complex Adaptive Systems. Learning Development Institute. 31 May 2014.

PEROTTINO, S. et al. “Não consigo porque tenho um problema”: dislexia e efeito da linguagem do outro ("I cannot do this because i have a problem": dyslexia and the language effect of the other). Estudos da Língua(gem), [S.l.], v. 17, n. 1, p. 67-91, mar. 2019. ISSN 1982-0534. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5314>. Acesso em: 15 set. 2019. doi: https://doi.org/10.22481/el.v17i1.5314.

PEROTTINO, S. Implicações da abordagem discursivamente orientada em Neurolinguística para a avaliação linguístico-cognitiva de crianças com atraso de linguagem. Estudos Lingüísticos (São Paulo), v. XXX, p. ART145, 2001.

SOARES, L. A. A. Escrita como prática social: a tarefa como um atrator. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 19, n. 1, p. 81-97, jan./jun. 2016.

Published

2019-12-17

Issue

Section

Artigos - Dossiê