O livro didático de português como instrumento mediador para o letramento

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v3i1.13280

Keywords:

Text genres. Literacy. Textbook. Teaching.

Abstract

The aim of this paper is to analyze a textbook of English language, noting if it uses text genres and how it exploits them. Therefore, the concepts were discussed literacy and literacy, based on what Mary says Kato, Leda V. Tfouni and Magda Soares. Our work also aims to show the definition of genres, for, from then on, we analyze the literacy and appropriation of genres. Anecdotal evidence, during the research, which is of fundamental importance that the Portuguese language teaching build on what you preachliteracy therefore working with genres makes the guest student at school with real situations of use the tongue, thereby facilitating learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gizelle Macedo, Southwest Bahia State University

Discente do curso de Letras Vernáculas pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

Ronei Guaresi, Southwest Bahia State University

Professor Doutor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

References

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.BAKHTIN, M.Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.MARCUSCHI, L.A.Gêneros textuais e ensino de língua.UFPE: 2002.DOLZ, J.;NOVERRAZ, M.;SCHNEWULY, B.Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento.In: DOLZ, J. e SCHNEUWLY, B.Gêneros orais e escritos na escola.Campinas: Mercado de Letras, 2004.KANASHIRO, Á.R.Projeto Araribá Português.São Paulo: Editora Moderna, 2006. TFOUNI, L. Adultos não-alfabetizados: o avesso do avesso. São Paulo: Pontes, 1988.KATO, M. No mundo da escrita. São Paulo: Ática, 1986.BRASIL. Ministério da Educação. Guia de livros didáticos PNLD 2008: LínguaPortuguesa. Brasília: MEC, 2007.

Published

2019-07-05

Issue

Section

Artigos - Dossiê