THE WRITING IN THE LITERACY PROCESS: A BRIEF ANALYSIS OF THE PRACTICES OF LITERACY TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v6i2.13195Keywords:
Literacy. Writing. Pedagogical practices.Abstract
The objective of this work is to discuss succinctly about the teaching practice in relation to the writing activities developed in the literacy classes. It is an investigation entitled "The process of school literacy: conceptions of literacy and literacy practices of teachers of the municipal school system of Vitória da Conquista", which sought to analyze the relations between the conception of literacy, theoretical and methodological references and the pedagogical practice of literacy teachers. The techniques used for the analysis of pedagogical practices were interview and observation. The investigation took place between the months of March and August of the year 2014. The observation in loco happened with the objective of obtaining information on the practices directed to the writing. In the context of the reality investigated, it was found that the pedagogical work directed to the teaching of writing remains mechanical, since writing activities have not considered the social function of writing nor the social practices of using this ability as a social construction.
Downloads
References
ABAURRE, Maria B. Marques, FIAD, Raquel Salek eMAYRINK-SABINSON, Maria Laura. Em busca de pistas: A relevância teórica dos dados singulares.In: ABAURRE, Maria B. Marques. Cenas de aquisição da escrita: o sujeito e o trabalho com o texto. Campinas, SP: Mercado de Letras. Associação de Leitura do Brasil –ALB, 2006.ANTUNES, Irandé.Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2006.BAJARD, Émile.Caminhos da Escrita: espaços de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2002.BARBOSA, José Juvêncio. Alfabetização e Leitura. Coleção Magistério -2 Grau: Série Formação do professor. Cortez Editora, 2008.
Lingu@ Nostr@ -Revista Virtual de Estudos de Gramática e LinguísticaISSN 2317-2320Língu@ Nostr@, Vitória da Conquista, v. 6, n. 2, p. 69-83, ago.-dez. 201866CAGLIARI,Luiz Carlos. Alfabetização sem ba-be-bi-bo-bu. São Paulo: Scipione, 2006.CARVALHO, Marlene. Alfabetizar e Letrar: um diálogo entre a teoria e a prática. Petrópolis: Editora Vozes, 2005. COLELLO, Silvia MariaGasparian. Alfabetização em questão.Rio deJaneiro: Ed. Paz e Terra, 2004.FERREIRO, Emíliae TEBEROSKY, Ana. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 2000._____ e TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre, Artmed, 1999.KATO, Mary. O aprendizado da leitura.3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1990.LÉVY, Pierre.Cibercultura. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2000. LURIA, Alexander. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.______. O desenvolvimento da escrita na criança.In: VIGOTSKI, Lev.;LURIA, Alexandere LEONTIEV, Alexander. Linguagem desenvolvimento e aprendizagem.Trad. Maria da Pena Villalobos. São Paulo: Ícone, 2010.MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, ÂngelaPaiva; MACHADO, AnaRachele BEZERRA, Maria Auxiliadora(Orgs.). Gêneros textuais e ensino. 3 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.MONTEIRO, Sara Mourão eBAPTISTA, Mônica Correia. Alfabetização e letramento: o ensino e a aprendizagem da linguagem escrita em classes do primeiro ano do ensino fundamental. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Salto para o futuro: anos iniciais do ensino fundamental.Brasília: MEC, 2009.OÑATIVIA, Ana Cecília. Alfabetização em três propostas:da teoria à prática. São Paulo: Ática, 2009.VIGOTSKI, Lev. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.