TEACHING-LEARNING OF PORTUGUESE LANGUAGE: A STUDY ABOUT NORMATIVE GRAMMAR
DOI:
https://doi.org/10.22481/lnostra.v6i2.13194Keywords:
Portuguese Language. Teaching-Learning. Grammar.Abstract
In this article, we address issues related to teaching-learning of the portuguese language in school. Through an accomplished bibliographical experience, we try to reflect on reasons that affect negatively te knowledge of language, preventing students from ppreciating such asAntunes (2003) and Possenti (1996), we will analize the profile of the portuguese teacher, stressing the need for changes in pedagogical practice,which implies the his development. Knowing the importance of respect for all types of languages, weconsider the context of speech, reading, and writing as the startingpoint of linguistic knowledge, not just the teaching of grammar.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação.SãoPaulo: parábola editorial, 2003.CASTANHEIRA, M. L. MACIEL, F. I. P. MARTINS, R. M. F. Alfabetização e letramento na sala de aula. 2. Ed. Belo Horizonte. Autêntica editora: CEALE, 2009.LEMLE, Mirian. Guia teórico do alfabetizador.São Paulo: Ática, 1987.MATTOS E SILVA, Rosa Virgínia. Contradições no ensino de português: a língua que se fala x a língua que se ensina.8ed. São Paulo: contexto, 2016.MENDONÇA, Marina Célia. Língua e ensino: políticas de fechamento. MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina. Introdução a linguística: domínios e fronteiras.8. Ed. São Paulo: Cortez, 2012, p. 273-306.POSSENTI, Sírio. Porque (não) ensinar gramática na escola.Campinas, SP: Mercado de letras: associação de leitura do Brasil, 1996. SILVA, Camilo Rosa; MATOS, Denilson Pereira de. Sintaxe do português: abordagens funcionalistas. João Pessoa: Editora da UFPB, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Língu@ Nostr@

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.