TEACHING-LEARNING OF PORTUGUESE LANGUAGE: A STUDY ABOUT NORMATIVE GRAMMAR

Authors

  • Luíza Francisca De Carvalho
  • Adílio Junior De Souza Federal University of Paraíba image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.22481/lnostra.v6i2.13194

Keywords:

Portuguese Language. Teaching-Learning. Grammar.

Abstract

In this article, we address issues related to teaching-learning of the portuguese language in school. Through an accomplished bibliographical experience, we try to reflect on reasons that affect negatively te knowledge of language, preventing students from ppreciating such asAntunes (2003) and Possenti (1996), we will analize the profile of the portuguese teacher, stressing the need for changes in pedagogical practice,which implies the his development. Knowing the importance of respect for all types of languages, weconsider the context of speech, reading, and writing as the startingpoint of linguistic knowledge, not just the teaching of grammar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luíza Francisca De Carvalho

Especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira e Africana de Língua Portuguesa pela Universidade Regionaldo Cariri (URCA).    

Adílio Junior De Souza, Federal University of Paraíba

Mestre e doutorando em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Professor Temporário de Língua Latina e História da Língua Portuguesana Universidade Regional do Cariri (URCA).    

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação.SãoPaulo: parábola editorial, 2003.CASTANHEIRA, M. L. MACIEL, F. I. P. MARTINS, R. M. F. Alfabetização e letramento na sala de aula. 2. Ed. Belo Horizonte. Autêntica editora: CEALE, 2009.LEMLE, Mirian. Guia teórico do alfabetizador.São Paulo: Ática, 1987.MATTOS E SILVA, Rosa Virgínia. Contradições no ensino de português: a língua que se fala x a língua que se ensina.8ed. São Paulo: contexto, 2016.MENDONÇA, Marina Célia. Língua e ensino: políticas de fechamento. MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina. Introdução a linguística: domínios e fronteiras.8. Ed. São Paulo: Cortez, 2012, p. 273-306.POSSENTI, Sírio. Porque (não) ensinar gramática na escola.Campinas, SP: Mercado de letras: associação de leitura do Brasil, 1996. SILVA, Camilo Rosa; MATOS, Denilson Pereira de. Sintaxe do português: abordagens funcionalistas. João Pessoa: Editora da UFPB, 2011.

Published

2019-01-07

Issue

Section

Artigos - Dossiê