“What I do reveals what I feel”: memories and stories of educator Heleusa Câmara

Authors

  • Marisa Oliveira Santos
  • Queila Almeida Santos
  • Almiralva Ferraz Gomes
  • Weslei Gusmão Piau Santana

Keywords:

Heleusa Figueira Câmara. Life’s history. Memory. Proler.

Abstract

This paper is the first part of a trilogy, approaching the life story of Heleusa Câmara – an educator and activist from Vitória da Conquista – which demonstrates how a woman allows through her legacy to transform and inspire the lives of many people. The objective is to scrutinize, through the life story of the conqueror Heleusa Figueira Câmara, how her trajectory as an educator and her interventions in the teaching profession contributed to the construction of a legacy of memories that constitute a milestone in the history of education in Vitória da Conquista (BA) and inspires brazilian education. This is an empirical study and descriptive-exploratory type that were analyzed documents and carried out semi-structured interviews with subjects who, in some way, were related to the educator, such as neo-writers, volunteers, interns and scholarship holders, professors and collaborators who worked at Proler and students who participated in activities promoted by the Program. Therefore, the data collected received qualitative treatment. The results indicate that the life story of the educator Heleusa Câmara was oriented towards the exercise of libertarian and citizenship practices, that is, throughout her life trajectory, Heleusa not only raised the banner that knowledge frees, but, above all, defended daily actions that freed the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisa Oliveira Santos

Doutora em Memória, Linguagem e Sociedade pela UESB. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Membro do Museu Pedagógico (UESB) e Membro Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em História, Trabalho e Educação (MP/UESB). ID ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6413-142X

Queila Almeida Santos

Bacharel em Administração pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Membro do Grupo de Pesquisa: Empreendedorismo e Desenvolvimento.  ID ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2682-1686. 

Almiralva Ferraz Gomes

Doutora em Administração. Grupo de Pesquisa: Empreendedorismo e Desenvolvimento. Professora Plena da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). ID ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5440-2115.

Weslei Gusmão Piau Santana

Doutor em Administração pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Coordenador do Grupo de Pesquisa em Administração Política (UESB). ID ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3482-1838. 

References

BOTH, Agostinho. Memória, educação e velhice. In: TEDESCO, João Carlos. Usos de memórias. Passo Fundo: Ediupf, 2002, p. 83-101.

CÂMARA, Heleusa Figueira. Auto Biografia de Heleusa Figueira Câmara. Escritos e memórias de Heleusa Figueira Câmara. Vitória da Conquista, jul. 2018. Disponível em: <https://heleusa-camara.blogspot.com/p/biografia-da-profa-heleusa-camara.html>. Acesso em: 05 de maio de 2021.

_____. Currículo do sistema currículo Lattes. [Brasília], 14 de dez. 2018. Disponível em: < http://lattes.cnpq.br/0060202895960519> Acesso em: 26 de maio de 2021.

CRUZ, Renata da Conceição. Empreendedorismo social: uma questão de gênero no Brasil. 2007. 155 f. Mestrado (Administração de Empresas), Pontifica Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. 3 ed. ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 1995.

GERARDT, Tatiana Engel; RAMOS, Ieda C. A.; RIQUINHO, Denise L.; SANTOS, Daniel L. dos. Estrutura do Projeto de Pesquisa. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas da pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. 11ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

JOSSO, M. C. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, Porto Alegre/RS, ano XXX, n. 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007. Disponível em: < https://wp.ufpel.edu.br/gepiem/files/2008/09/a_tranfor2.pdf>. Acesso em 29 de junho de 2022.

LIMA, Luciano Feliciano de; AZEVEDO, Maria Antônia Ramos de; AMORIM, Marcos Vinícius dos Santos. Extensão universitária na UESG: interação dialógica na formação de professores. Revista UFG, Goiânia, ano 15, n. 17, dez. 2015. Disponível em: < https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/48544/23849>. Acesso em: 15 de novembro de 2020.

MONTENEGRO, Antônio Torres. História oral e memória: a cultura popular revisitada. São Paulo: Editora, Contexto, 2007.

PAIVA JUNIOR, Fernando Gomes de; ALMEIDA, Simone de; GUERRA, José Roberto Ferreira. O empreendedor humanizado como uma alternativa ao empresário bem-sucedido: um novo conceito em empreendedorismo, inspirado no filme Beleza Americana. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v.9, n8, p. 112-134, nov./dez. 2008. Edição Especial.

SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

THOMPSON, Edward P. A miséria da Teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro, Zahar editores, 1981.

Published

2022-10-29

How to Cite

Oliveira Santos, M., Almeida Santos, Q., Ferraz Gomes, A. ., & Gusmão Piau Santana, W. . (2022). “What I do reveals what I feel”: memories and stories of educator Heleusa Câmara. Cadernos De Ciências Sociais Aplicadas, 19(34), 165-185. Retrieved from https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa/article/view/11203

Issue

Section

Artigos