The Economist: importance of internship and challenges in the job market

Authors

  • Aldey da Silva Bomfim
  • Gildásio Santana Junior

DOI:

https://doi.org/10.22481/ccsa.v20i35.12682

Keywords:

Economics. Internship. Professional. Career.

Abstract

The aim of this article is to address the importance of internships in the formation of economists and, at the same time, to highlight the challenges of the job market in the specific area of economics. The used method was bibliographic review and data collection instruments, Law No. 11.788/2008, which regulates the internship in Brazil, the Curriculum Guidelines for the Economic Sciences Course at UESB, Resolution CNE/CES No. 4, which establishes the National Curriculum Guidelines of the Bachelor's Degree Course in Economic Sciences and the professional activities that constitute the economist's labor market. According to the study, economists differ from other professionals, as they develop specific skills and undergo solid theoretical, historical and instrumental training during graduation, acquiring skills and abilities to work in the job market. There is, therefore, the need to sensitize organizations to offer internship opportunities to students and the importance of them knowing the Internship Law and its benefits for the training of professionals, human beings and citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aldey da Silva Bomfim

Graduado em Economia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e discente de pós-graduação em Políticas Públicas e Desenvolvimento Regional pela UESB.

Gildásio Santana Junior

Doutor em Administração pela Universidade Federal da Bahia (2007). Mestrado em Economia Rural pela Universidade Federal da Paraíba (2000) e graduado em Ciências Econômicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1995). Professor adjunto da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e Tutor do Programa de Educação Tutorial em Ciências Econômicas da UESB (PET - Economia). 

References

BRASIL. 2008. Cartilha Esclarecedora sobre a Lei do Estágio (Lei nº 11.788/2008). Ministério do Trabalho e do Empego. Brasília, DF, 2008. Disponível em <https://wp.ufpel.edu.br/cec/files/2013/04/cartilha_lei_estagio.pdf>. Acesso em 24/06/2021.

BERNARDY, Katieli; PAZ, Dirce Maria Teixeira. Importância do estágio supervisionado para a formação de professores. XVII Seminário Interinstitucional de ensino, pesquisa e extensão. Anais: Unicruz, p. 1-4, 2012. Disponível em < https://www.unicruz.edu.br/seminario/downloads/anais/ccs/importancia%20do%20estagio%20supervisionado%20para%20a%20formacao%20de%20professores.pdf> Acesso em 29/09/2022.

______. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho (CLT). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 set. 2008. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm>. Acesso em 24/06/2021.

______. Decreto nº 87.497, de 18 de agosto de 1982. Regulamenta a Lei nº 6.494, de 07 de dezembro de 1977, que dispõe sobre o estágio de estudantes de estabelecimentos de ensino superior e de 2º grau regular e supletivo, nos limites que especifica e dá outras providências. DF, 19 ago. 1982. Disponível em <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1980-1987/decreto-87497-18-agosto-1982-437538-norma-pe.html >. Acesso em 23/10/2021.

COLOMBO, Irineu Mario; BALLÃO, Carmen Mazepa. Histórico e aplicação da legislação de estágio no Brasil. Educar em Revista, p. 171-186, 2014. Disponível em <https://www.scielo.br/j/er/a/kKhXcCMp56LZ5R54fsL4PFq/?format=pdf&lang=pt> Acesso em 20/11/2021.

DE ALMEIDA ANDRADE, Hugo Márcio Vieira; JÚNIOR, Gildásio Santana. O ESTÁGIO E A FORMAÇÃO DO ECONOMISTA. Disponível em < http://www2.uesb.br/eventos/semana_economia/2015/arquivos/18.pdf>. Acesso em 01/10/2021.

DELORS, Jacques et al. Os quatro pilares da educação. Educação: um tesouro a descobrir, v. 4, p. 89-101, 1999.Disponível em <http://www.profsergio.net/delors-pilares.pdf>. Acesso em 29/09/22.

RIBEIRO, Vitor. Pesquisa aponta que os jovens são os mais afetados pelo desemprego. Agência Brasil, 2021. Disponível em <https://agenciabrasil.ebc.com.br/radioagencia-nacional/economia/audio/2021-08/pesquisa-aponta-que-os-jovens-sao-os-mais-afetados-pelo-desemprego> Acesso em 29/09/22.

RIBEIRO, Juan Enrique Mares; SIQUEIRA, AM de O. Fatores que influenciam a empregabilidade de recém-formados no mercado de trabalho. XLVI COBENGE, Salvador, v. 3, 2018. Disponível em <https://www.researchgate.net/profile/Antonio-Siqueira-4/publication/327546684_FATORES_QUE_INFLUENCIAM_A_EMPREGABILIDADE_DE_RECEMFORMADOS_NO_MERCADO_DE_TRABALHO/links/5b9664e792851c78c40da64b/FATORES-QUE-INFLUENCIAM-A-EMPREGABILIDADE-DE-RECEMFORMADOS-NO-MERCADO-DE-TRABALHO.pdf> Acesso em 29/09/2022.

THEÓPHILO, Carlos Renato; MARTINS, G. de A. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. São Paulo: Atlas, v. 2, n. 104-119, p. 25, 2009.

Published

2023-06-12

How to Cite

da Silva Bomfim, A. ., & Santana Junior, G. . (2023). The Economist: importance of internship and challenges in the job market. Cadernos De Ciências Sociais Aplicadas, 20(35), 123-131. https://doi.org/10.22481/ccsa.v20i35.12682

Issue

Section

Artigos