Interdisciplinarity in the toponymy studies: the contribution of dick’s taxonomic model (1980, 1990)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v21i1.10199

Abstract

Toponymy is a major area of interest within the field of Onomastics that has proper place names as an object of study, aside from being part of Linguistics. Toponymy studies, introduced as a discipline in France in 1878 by Longnon (DICK, 1990), only came to Brazil years later due to the academic studies made by Levy Cardoso. Toponymy was systematized as an academic discipline by Carlos Drumond (1965) and, afterward, by Dick (1980), who was responsible to initiate the process of systematization concerning toponymy research methodologies in Brazil. Consequently, Dick became the greatest precursor of the epistemology related to Brazilian Toponymy, considering its specificities. Moreover, Dick classified these studies as part of the academic disciplines of a degree in languages at the University of São Paulo (USP). That being said, this bibliographic article aims to discuss the interdisciplinary property of the taxonomic model made by Dick (1980) as a methodology for the work with Toponymy. For that purpose, we briefly study the concept of interdisciplinarity (FAZENDA, 1996; FERREIRA, 1996; POMBO, 2008; MORIN, 2011) and also present the proposal stated by Dick (1980, 1990), considering its interdisciplinary features. Finally, this study has identified that the interdisciplinary vision of researchers should be clear to accomplish a complete analysis of the motivations about Toponymy, considering the variety of knowledge areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elis Larisse Gonçalves, Universidade Estadual do Ceará (UECE /Brasil)

Elis Larisse Santos Gonçalves é doutoranda em Linguística aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), mestre em História e Letras, também pela UECE, e graduada em Letras/Língua Portuguesa pela referida instituição. É pesquisadora no grupo de pesquisa Práticas de Edição de Textos do Estado do Ceará (PRAETECE) e atualmente está vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLa/UECE).

Expedito Eloísio Ximenes , Universidade Estadual do Ceará (UECE/Brasil)

Expedito Eloísio Ximenes é doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC), cursou mestrado em Linguística também pela UFC e graduação em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atualmente é professor adjunto nível I da Universidade Estadual do Ceará, atuando no programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada-POSLA e no Mestrado Interdisciplinar em História e Letras-MIHL da mesma universidade. É coordenador do grupo de pesquisa Práticas de Edição de Textos do Estado do Ceará- PRAETECE.

References

DEMO, P. Complexidade e aprendizagem: a dinâmica não Linear do conhecimento. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

DICK, M. V. P. A. A motivação toponímica. Princípios teóricos e modelos taxionômicos. Tese (Doutorado em Semiótica e Linguística Geral) – Programa de Pós-Graduação em Semiótica e Linguística Geral, Universidade de São Paulo, FFLCH-USP, 1980.

______. M. V. P. A. Toponímia e antroponímia no Brasil: coletânea de estudos. São Paulo: acervo FFLCH-L3, 1990.

FAZENDA, I. (org.). Práticas interdisciplinares na escola. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

FERREIRA, M. E. M. P. Ciência e interdisciplinaridade. In: FAZENDA, ivani (org.). Práticas interdisciplinares na escola. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

FRANCISQUINI, I. A. O nome do lugar: uma proposta de estudos toponímicos da microrregião de Paranaval. 1998. 255 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, 1998.

IRINEU, L. M.; ARAÚJO, J. Interfaces em pesquisas em Linguística Aplicada: as epistemologias em estudos sobre linguagem e tecnologia no PPGL/UFC e no POSLA/UECE. In: LIMA, A. H. V.; PITA, J. R.; SOARES, M. E. A Linguística na teoria e na prática. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020.

JAPIASSU, H. O sonho transdisciplinar. Revista Desafios, v. 3, n.1, p. 3-9, set., 2016.

MACLAREN, P. Prefácio. In: PELLANDA, N. M. C.; BOETTCHER, D. M.; PINTO, Maira Meira (orgs.). Viver/Conhecer na perspectiva da complexidade: experiências de pesquisa. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2017.

MARIN, A. J. Educação continuada: sair do informalismo? In: CONGRESSO ESTADUAL PAULISTA SOBRE FORMAÇÃO DE EDUCADORES, 1, 1990. Águas de São Pedro. Anais... São Paulo: Unesp, 1990. p.114-118.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. rev. São Paulo: Cortez, 2011.

POMBO, O. Epistemologia da interdisciplinaridade. Revista do Centro de Educação e Letras, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 9-40, jan./jun., 2008.

RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica: linguagem,identidade e questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.

SEGURA, S. J. La onomástica como rama interdisciplinaria de la lingüística, ¿propuesta “unidisciplinaria” ? Onomástica Desde América Latina, n.4, v.2, jul./dez., 2021, p.147-175. Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/onomastica/article/view/27527/pdf>. Acesso em 16 set. 2021.

SOUSA, A. M. Desbravando a Amazônia ocidental: estudo toponímico de acidentes geográficos humanos e físicos do Acre. 2007. 122 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística. Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2007.

Published

2023-07-31

How to Cite

GONÇALVES, E. L.; XIMENES , E. E. . Interdisciplinarity in the toponymy studies: the contribution of dick’s taxonomic model (1980, 1990). Language Studies, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 47-61, 2023. DOI: 10.22481/el.v21i1.10199. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/10199. Acesso em: 22 jul. 2024.