The control of the other’s speech on search engines

Authors

  • Marco Antônio Gutierrez Unigranrio University (Uningranrio/Brazil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v7i3.1107

Keywords:

Internet, Search engines, Discourse control

Abstract

Any concrete statement is a link in the communication chain of a particular human activity field” (BAKHTIN, 2003, p. 296). If it is true, my discourse is now a response to another discourse with which I interacted yesterday. If search engines can control the voices of whom I am able to talk on the Internet, they are also able to control my own discourse. From this point of view, this article discusses the criteria of relevance adopted by search engines to select theirs outputs, especially Google’s criteria, responsible for half of the Internet searches.
KEYWORDS: Internet. Search engines. Discourse control.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marco Antônio Gutierrez, Unigranrio University (Uningranrio/Brazil)

Marco Antônio Gutierrez é mestre em Letras pela UERJ (Lingüística) e professor do curso de Especialização em Análise de Sistemas da Unigranrio. Autor de treze livros e inúmeros artigos publicados em periódicos brasileiros. Áreas de atuação: Lingüística O Controle da palavra do outro nos dispositivos de busca 117 Aplicada e Engenharia de Software. Temas de pesquisa: aplicação da Teoria dos Jogos à correspondência eletrônica e pesquisa sobre critérios de relevância alternativos para os dispositivos de busca na Internet.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
CASTELLS, M. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Tradução do inglês de Maria Luiza X. De A. Borges. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
GOOGLE corporate information: company overview. Google. Disponível em: <http://www.google.com/intl/en/corporate/index.html>. Acesso em: 29 outubro 2006.
IPROSPECT. Search engine user behavior study. 2006. Disponível em:<http://www.iprospect.com/premiumPDFs/WhitePaper_2006_SearchEngineUserBehavior.pdf>. Acesso em: 27 Agosto 2006.
LEMOS, A. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura. Porto Alegre: Sulina, 2002.
PAGE, L.; BRIN, S.; MOTWANI, R.; WINOGRAD, T. The PageRank citation ranking: bringing order to the web. Stanford University, 1998. Disponível em: <http://dbpubs.stanford.edu:8090/pub/1999-66>. Acesso em: 5 outubro 2005.
SULLIVAN, D. Search Engine Size Wars V erupts. Search Engine Watch, 11 Novembro 2004, Search Ratings & Stats. Disponível em: <http://blog.searchengine watch.com/blog/041111-084221>. Acesso em: 28 Outubro 2006.
_______. Nielsen NetRatings search engine ratings. Search Engine Watch, 22 Agosto 2006, Search Ratings & Stats. Disponível em: <http:// searchenginewatch.com/show Pagehtml?page=2156451>. Acesso em: 28 Outubro 2006.
THE FREE software definition. GNU project – the free software foundation. Disponível em: <http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html>. Acesso em: 25 julho 2006.

Published

2009-12-30

How to Cite

GUTIERREZ, M. A. The control of the other’s speech on search engines. Language Studies, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 91-117, 2009. DOI: 10.22481/el.v7i3.1107. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1107. Acesso em: 22 nov. 2024.