Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v9i1.1146Keywords:
Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.Abstract
In this investigation, we will analyze texts from Portuguese textbooks, in order to find the discourse strategies used whilst selecting and organizing the excerpts one can find in textbooks. Admitting the text/discourse as a configurational unit, we will look into the textual organization of the excerpts so as to understand if the cohesive links that give unit and autonomy to the text are ‘broken’ in the excerpt. Special relevance will be given to the recontextualization and retextualization that allow the reader to grasp the meaning(s) of the excerpt, because we consider the texts/ discourses as semantic-pragmatic units.
KEYWORDS: Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.
Downloads
References
APPLE, M. Manuais escolares e trabalho docente: uma economia política de relações de classe e de género na educação. Lisboa: Plátano, 2002.
BRITO A. P. A Problemática da adopção dos manuais escolares: critérios e reflexões. In: CASTRO, R. V. et al. (Org.). Manuais escolares: estatuto, funções, história. Braga: Centro de Estudos em Educação e Psicologia – Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho, 1999. p. 139-148.
COUTINHO, M. A. De que falamos quando falamos de textos. In: MATEUS, M. H. M.; CORREIA, C. N. (Org.). Saberes no tempo: homenagem a Maria Henriqueta Costa Campos. Lisboa: Colibri, 2002. p. 265- 270.
FONSECA, J. Algumas propostas de trabalho para a aula de língua materna. In: FONSECA, J. Linguística e texto/discurso: teoria, descrição, aplicação. Lisboa: Ministério da Educação – ICALP/Nice: Universidade de Nice, 1992. p. 227-234. Edição original: 1987. HALLIDAY, M.; HASAN, R. Cohesion in english. London: Longman, 1990. Edição orignal: 1976.
KERBRAT-ORECCHIONI, C. Os atos de linguagem no discurso: teoria e funcionamento. Rio de Janeiro: Uff, 2005.
MORGADO, J. C. Manuais escolares: contributo para uma análise. Porto: Porto, 2004.
PEÑALVER-VICEA, M. I. P. Les titres de films: une approche pragmatique. In: SIMPÓSIO Internacional de Análise del Discurso, I, 2001. Madri. Lengua, Discurso, Texto. Madrid: Universidad Complutense de Madrid/Paris: Université Paris XIII, 2001.
PEREIRA, L. A. Escrever com as crianças: como fazer bons leitores e escritores. Porto: Porto, 2008.
PEREIRA, C. et al. Pasta mágica: língua portuguesa 4o ano. Porto: Areal, 2006.
ROCHA, A. et al. Amiguinhos: língua portuguesa 4o ano. Lisboa: Texto, 2006.
RAMOS, R. O discurso do ambiente na imprensa e na escola: uma abordagem linguística. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkiam, 2009.
SILVA, C. V.; MONTEIRO, M. L. Júnior: língua portuguesa 4o ano. Lisboa: Texto, 2006.
SILVA, R. L. T. C. C. Estudos linguísticos dos títulos de imprensa em Portugal: a linguagem metafórica. Aveiro. 1999. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade de Aveiro, Aveiro, 1999.
SOUSA, M. E. S. A Formação de leitores: o contributo do manual escolar: um olhar através de um manual de língua portuguesa do 1o C.E.B. In: CASTRO, R. V. et al. (Org.). Manuais escolares: estatuto, funções, história. Braga: Centro de Estudos em Educação e Psicologia – Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho, 1999a. p. 507-513.
SOUSA, M. L. D. Níveis de estruturação e dimensões de transmissão dos livros de Português. In: CASTRO, R. V. et al. (Org.). Manuais escolares: estatuto, funções, história. Braga: Centro de Estudos em Educação e Psicologia – Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho, 1999b. p. 495-505.
VAN DIJK, T. A. Análise crítica do discurso multidisciplinar: um apelo à diversidade. In: VAN DIJK, T. A. Discurso, notícia e ideologia: estudos na análise crítica do discurso. Porto: Campo das Letras/Universidade do Minho, 2005. p. 35-59. Edição original: 2001.
VIGNER, G. Une unité discursive restreinte: le titre. Le français dans le Monde. Paris, n. 156, p. 30-60, oct. 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.