The advisor's view on his/her role: an interdiscursive analysis based on CDA
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v12i2.1263Keywords:
CDA, Interdiscourse Analysis, Adviser Discourse, Master DegreeAbstract
This paper attempts to answer what advisers have to say about their social practice. Interpretive in nature, this research counts with data generated by advisers of master in Linguistics/Applied Linguistics from Rio de Janeiro. Through the Critical Discourse Analysis’s (CDA) Second Dimension, interdiscourse analysis confirms the interpretation that advisers act on idiosyncrasy, and that the main social actors of this act are the adviser and his/her mentees, in an asymmetrical relationship of power. The survey also allowed other discussions: a) the reflection of the subjects about their roles and responsibilities; and b) to update the theoretical approach, applied to a topic less explored.
KEYWORDS: CDA. Interdiscourse Analysis. Adviser Discourse. Master Degree.
Downloads
References
BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. (Org.). A Bússola do escrever – desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. 2ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: UnB, 2001.
FAIRCLOUGH, N. Analyzing Discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.
FLECHA, B. S. C. Mestrandos à deriva: cadê o orientador? Assembleia legislativa do Estado de Minas Gerais. Estudos temáticos, 2003. <www.almg.gov.br/educacao/sobre.../mestrandos_a_deriva.pdf>. Acesso em 27/05/2010.
FOUCAULT M. A ordem do discurso. 19. ed. São Paulo: Loyola, 2009.
GUIMARÃES, S.A.H. Trazendo à baila a voz que fomenta pesquisas em linguagem: uma análise crítica do discurso do professor-orientador através do Sistema de Transitividade. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.
MEURER, José Luís. Ampliando a noção de contexto na lingüística sistêmico-funcional e na análise crítica do discurso. Linguagem em (dis)curso - lemd, Tubarão, v. 4, n.esp, p. 133-157, 2004 <http://www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/0403/00.htm>. Acesso em 16/08/2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.