The language, by enunciation, at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v13i1.1282

Keywords:

Enunciation, Text, Meaning, Language Teaching

Abstract

ABSTRACT
This article discusses the teaching of Portuguese language at school, underlining the work with texts in the classroom. Besides that, we examine how the meaning is built in each organized phrase, allowing the architecture of the semantic level of a text. Thus, in the context of enunciation, we bring out some propositions that should be adopted to the study of the text in the classroom situation. The use of language forms points to a possible text meaning construction.
KEY-WORDS: Enunciation. Text. Meaning. Language Teaching.

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Author Biographies

Claudia Toldo, University of Passo Fundo (UPF/Brazil)

Claudia Toldo é Mestre em Letras e Doutora em Linguística Aplicada (PUCRS, 2002). Realizou Pós-doutorado em Linguística Aplicada (UFRGS, 2012). É Professora do PPGL e do curso de Letras da Universidade de Passo Fundo (UPF). É Bolsista Produtividade CNPq.

Marlete Sandra Diedrich, University of Passo Fundo (UPF/Brazil)

Marlete Sandra Diedrich é Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Mestre em Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Foi coordenadora institucional do Pibid UPF de 2013 a 2016. Atualmente é professora da Universidade de Passo Fundo, atuando especialmente nos cursos de Licenciatura da Instituição e no Programa de Pós-Graduação em Letras. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em teorias do texto e do discurso. São temas recorrentes em seus trabalhos: texto falado, discurso e enunciação, linguagem da criança, ensino de língua materna. É sócio efetivo da Associação Brasileira de Linguística - ABRALIN e da Associação de Linguística e Filologia da América Latina - ALFAL. É membro do Grupo de Trabalho de Psicolinguística da ANPOLL.

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Published

2015-06-30

How to Cite

TOLDO, C.; DIEDRICH, M. S. The language, by enunciation, at school. Language Studies, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 117-131, 2015. DOI: 10.22481/el.v13i1.1282. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1282. Acesso em: 23 nov. 2024.