The blog gender educational style

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v13i2.1303

Keywords:

Blogs, Digital genres, Educational Practices, Discourse Semiotics, Style

Abstract

In order to advance in the digital genres in education style definition, we continue our research – which began with the analysis of chats and forums – In the study of genre blog, widely used also in teaching and learning contexts. We do analyses by the bias of the French Semiotics theory, combined with genre theory of Bakhtin (2010) and studies on the style (DISCINI, 2004). We understand, in this study of educational practices, meaning production mechanisms linked to sensitive adjustments necessary to adapt the subject to the digital world. In cut three blogs of interactions carried out in 2014, we propose an analysis of the blog genre style.
KEYWORDS: Blogs. Digital genres. Educational Practices. Discourse Semiotics. Style.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniervelin Renata Marques Pereira, Federal University of Minas Gerais (UFMG/Brazil)

Daniervelin Renata Marques Pereira é doutora em Letras pela Universidade de São Paulo (USP), com período-sanduíche (na Université Paris 8 (Paris-FR)). Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), graduada em Letras-Licenciatura Português/Francês pela Faculdade de Letras/UFMG. Desde 2014 é professora adjunta da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Desde 2009, é membro do grupo Texto Livre: Semiótica e Tecnologia, vinculado à Faculdade de Letras/UFMG e financiado pelo CNPq. Coordena o evento online Evidosol/Ciltec-online (Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia online) desde 2010. É editora da revista Texto Livre: Linguagem e Tecnologia (ISSN 1983-3652) e dos Anais do Evidosol/Ciltec-online (ISSN 2317-0239). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes campos: Semiótica Discursiva, Linguagem e Tecnologia, Educação a Distância, Cultura Livre, Educação do Campo, Leitura e Produção de textos, Letramento, Editoração de textos e Estilo dos gêneros digitais.

References

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
CAIADO, Roberta Varginha Ramos. A ortografia no gênero Weblog: entre a escrita do digital e a escrita escolar. In: Araújo, Júlio César (Org.). Internet & ensino: novos gêneros, outros desafios. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007. p. 35-47.
DISCINI, Norma. O estilo nos textos. 2. ed. São Paulo: Contexto/FAPESP, 2004.
DISCINI, Norma. Para o estilo de um gênero. Bakhtiniana. São Paulo, v.7, n. 2, p. 75-94, jul./dez. 2012. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/9934934>. Acesso em: 12 abr.2015.
FIORIN, José Luiz. A internet vai acabar com a língua portuguesa? Texto Livre: Linguagem e Tecnologia [online], v. 1, n. 1, p. 1-8, outono
de 2008. Disponível em:<http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/10>. Acesso em: 03 mar. 2015.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Tradução de Alceu Lima et al.. São Paulo: Contexto, 2008.
INSTITUTO ANTÔNIO HOUAISS.. Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 200. 1 CD-ROM.
KOMESU, Fernanda Cristina. Blogs e as práticas de escrita de si na internet. In: Marcuschi, Luis Antonio; Xavier, Antônio Carlos (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004. p. 110-119.
LANDOWSKI, Eric. Les interactions risquées. Nouveaux Actes Sémiotiques. n. 101, 102 e 103. Limoges: Presses Universitaires de Limoges, 2006
PEREIRA, Daniervelin Renata Marques. 2013. Semiótica e ensino: ajustamentos sensíveis em gêneros digitais da esfera educacional. Tese (Doutorado em Letras). Universidade de São Paulo. São Paulo. 277f.
PEREIRA, Daniervelin Renata Marques. O estilo dos gêneros digitais. Estudos semióticos [online]. v. 10, n. 2,. 2014. Disponível em: <http://
www.revistas.usp.br/esse/article/view/90146>.Acesso em: 02 mar. 2015.
WEB TEMPLATE. 2014. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. Disponível em:<http://pt.wikipedia.org/w/index. php?title=Web_template&oldid=38535777>. Acesso em: 14 abr. 2015.

Published

2015-12-30

How to Cite

PEREIRA, D. R. M. The blog gender educational style. Language Studies, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 91-114, 2015. DOI: 10.22481/el.v13i2.1303. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1303. Acesso em: 24 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)