Anaphoric strategies in essays: a teaching proposal through a didactic sequence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v22.13370

Keywords:

Referencing. Anaphoras. Enem essay. Didactic sequence.

Abstract

This paper presents the results of a didactic experience with in-text references in the process of school essay writing in Enem style. To achieve this purpose, an applied qualitative-quantitative study was carried out under the didactic sequence model. The research was conducted within a 1st grade Brazilian High School class and it provided material for a comparative analysis of texts produced in the initial and final phases of the proposal. Results suggest a strong evolution in the use of anaphoric processes within the students’ written productions, which highlights the cohesive role played by in-text references in the construction of coherence and in the discursive-argumentative projection of the texts. Thus, it is noticeable that the anaphoric mechanisms of resumption and recategorization of discourse objects in the textual plane, when applied in a modularized way, contribute to a reflexive use of language and act as paramount resources in the construction of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alex Marcelo da Silva Araujo, Universidade de Pernambuco (UPE/Brasil)

He is studying for a master's degree in the Professional Masters in Linguistics program – PROFLETRAS – in the University of Pernambuco (UPE). He has a degree in Languages and Literature from University of Pernambuco and a specialist in Portuguese from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). He is a member of the Center for Linguistic and Literary Studies at the University of Pernambuco, Where he acts acting as a researcher in the line of "Lingua(gem) in use and society".

Jairo Venício Carvalhais Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG/Brasil)

PhD and a MA in Linguistics from Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and is an Adjunct Professor in the Linguistics Department of UFMG, where he acts in the undergraduate course (area of Text and Discourse Linguistics), in the Specialization in Portuguese course (area of Reading and Text Production) and in the Professional Masters in Linguistics program (area of Languages and Literacy). He carries out teaching and research works, as well as extension activities, in the areas of Argumentation, Text Linguistic and Discorse Semiolinguistic Analysis.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Os gêneros do discurso. In: Estética da Criação Verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000, p. 277-326.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BERRENDONER, Alain. Connecteurs pragmatiques et anaphore. Cahiers de linguistique française, n. 5, p. 215-246, 1983.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães [et al]. Coerência e referenciação. In: ELIAS, Vanda Maria; MARQUESI, Sueli Cristina; PAULIUKONIS, Aparecida Lino. (Org.). Linguística textual e ensino. São Paulo: Contexto, 2017.

COSTA VAL, Maria da Graça. Redação e textualidade [1991]. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006 – (Série Texto e Linguagem).

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michéle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências Didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e Org.: ROJO, Roxane; CORDEIRO, Glaís Sales. São Paulo: Mercado das Letras, 2004.

HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood; HASAN, Ruqaiya. Cohesion in English. London: Longman, 1976.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Desvendando os segredos do texto. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Introdução à linguística textual. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Léxico e progressão referencial. In: RIO-TORTO, Graça Maria; SILVA, Fátima; FIGUEIREDO, Olívia Maria (Org.). Estudos em homenagem ao Professor Doutor Mário Vilela. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2006. v. 1, p. 263-276.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2012.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2017.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. 3 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MARTINS, Waldiney Corrêa. A construção de uma ponte: linguagem, referenciação, subjetividade e identidade. 2016. 115f. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual de Ponta Grossa. Ponta Grossa/PR, 2016.

MONDADA, Lorenza; DUBOIS, Danièle. Construção dos objetos de discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, Mônica Magalhães; RODRIGUES, Bernadete Biasi; CIULLA, Alena. Referenciação. São Paulo: Contexto, 2016.

MORAES, Isabela Dias. Produção de textos: ensino de estratégias de referenciação por (re)categorização. Entreletras, Araguaína/TO, v. 9, n. 2, jul./set. 2018 (ISSN 2179-3948 – online). Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/5417/14366. Acesso em: 18 set. 2022.

OLIVEIRA, J. V.C & Franco, A. P. A construção da encenação argumentativa em redações com nota máxima no ENEM: uma abordagem semiolinguística. Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, 22(3), 207-230. https://doi.org/10.47369/eidea-22-3-3567

PÉCORA, Alcir. Problemas de redação. 5 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

PERNAMBUCO. Parâmetros para a Educação Básica do Estado de Pernambuco. Padrões de Desempenho Estudantil em Língua Portuguesa. Pernambuco: Secretaria de Educação e Esportes, 2014.

PRADO, D. de F., & MORATO, R. A. (2017). A redação do ENEM como gênero textual-discursivo: uma breve reflexão. Cadernos CESPUC De Pesquisa. Série Ensaios, (29), 205-219. https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.n29p205-219.

Published

2024-08-17

How to Cite

ARAUJO, A. M. da S. .; OLIVEIRA, J. V. C. Anaphoric strategies in essays: a teaching proposal through a didactic sequence. Language Studies, [S. l.], v. 22, p. e13370 , 2024. DOI: 10.22481/el.v22.13370. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/13370. Acesso em: 3 dec. 2024.