From skills development to being-with-the-other-in-music: two approaches to the development of communication processes with autistic children and teenagers in Music Therapy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v21i1.13387

Keywords:

: Music Therapy; Shared Musical Experience; Communication; Autism.

Abstract

This article addresses two ways of conceiving and working with the musical experience in Music Therapy with autistic children and adolescents. From two clinical vignettes, reflections are presented on how the shared musical experience can be mediated or conducted to achieve the development of communicational processes with autistic people. Some concepts of Music Therapy, especially Community Music Therapy, Neurosciences, Gestalt Therapy, Disability Studies and the Biology of Knowing are used as foundations for stablishing a theoretical mosaic that makes it possible to understand the clinic context and situations, revealing possible clinical paths in music therapy.

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Author Biography

Renato Tocantins Sampaio, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG/Brasil)

Renato Tocantins Sampaio é Bacharel em Musicoterapia, Licenciado em Música, e Doutor em Neurociências. Desde 2010, é Professor de Musicoterapia na Universidade Federal de Minas Gerais, onde atua na Graduação em Música e em Musicoterapia, na Especialização em Transtorno do Espectro do Autismo, no Programa de Pós-Graduação em Música e no Programa de Pós-Graduação em Neurociências. Coordena o Projeto de Extensão Musicoterapia nos Distúrbios do Neurodesenvolvimento que oferece atendimentos musicoterapêuticos gratuitos a pessoas autistas e a outras populações clínicas. Foi Presidente do Comitê Latino-Americano de Musicoterapia e Representante da América Latina junto à Diretoria da Federação Mundial de Musicoterapia.

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Published

2023-07-31

How to Cite

SAMPAIO, R. T. . From skills development to being-with-the-other-in-music: two approaches to the development of communication processes with autistic children and teenagers in Music Therapy. Language Studies, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 447-272, 2023. DOI: 10.22481/el.v21i1.13387. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/13387. Acesso em: 22 jul. 2024.