Language and social change in the perspective of critical discourse analysis: the university extension as a dialogue and refrarming knowledge space
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v15i2.3547Keywords:
Discourse, University, Dialogical practices, Social changeAbstract
This article presents some reflections about the university extension as a dialogic space to build knowledge and contextualizes the university as a changing space of social practices. It presents the university extension as a possibility for dialogical learning and practical way to inspire new possibilities for change and social transformation. Search explicit language for multidimensional and speech dialectical perspective, based on the theory of Critical Discourse Analysis (CDA), by Fairclough (2001). Also brings the Freire’s conceptions, for which dialogue is an emancipatory educational principle that promotes the thinking critical in action-reflection, change and transformation of the world.
Downloads
References
ECCO, Idanir. Ensino formal: inquietações e reflexões. Cadernos do Mestrado em Educação – Educação em construção. Passo Fundo, Universidade de Passo Fundo, ano 2, n.5, p. 65-75, julho/dezembro 2003.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Izabel Magalhães, coordenadora da tradução, revisão técnica e prefácio. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
FERREIRA, Liliana Soares. Educação e história. 2.ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2001.
FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática Editora, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 24.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
LORENZONI, Analise de Lima. A escola como espaço para o Desenvolvimento da Autonomia. In: FERREIRA, Liliana Soares; BONETI, Lindomar Wessler (orgs). Educação & Cidadania. Ijuí: Editora Unijuí, 1999, p. 33-49.
SACRISTÁN, J. Gimeno; GÓMEZ. Compreender e transformar o ensino. Tradução Ernani F. da Fonseca Rosa. 4.ed. Porto Alegre: Editora Artmed, 1998.
SÍVERES, Luiz. Universidade: Torre ou sino? Brasília: Editora Universa, 2006.
SÍVERES, Luiz; MENEZES, Ana Luiza Teixeira de. A mística da extensão nas fronteiras da sociedade. In: _____.(Org.). Transcendendo fronteiras: a contribuição da extensão das instituições comunitárias de ensino superior (ICES). Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2011, p. 253-269.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.