We need to talk about simulacrum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v18i3.7944

Keywords:

Polemic; Ruled interincomprehension; Education for peace. Human Rights Education; Socio-emotional skills.

Abstract

This paper aims to contribute, from discourse analysis, to education for peace and education for Human Rights. It starts from the exposure of the concept of simulacrum, proposed by Dominique Maingueneau, and analyzes a data of political controversy that circulated on Facebook in 2018, following the methodology proposed by this author to understand the simulacrum. Then, an activity is proposed to be developed in the classroom, from the 8th year of Midle School, to work on socio-emotional skills related to dialogue and the management of controversies, based on the analysis of simulacrum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Raquel Motta , State University of Campinas (Unicamp / Brazil)

Ana Raquel Motta is a researcher and professor of Basic Education and Higher Education in the area of Portuguese, Linguistics and Applied Linguistics. She has a bachelor's degree and a degree in Letters (Unicamp, 1996), a master's degree (Unicamp, 2004) and a PhD in Linguistics (Unicamp, 2009, with Fapesp scholarship). She was a postdoctoral researcher at LAEL-PUC / SP, in the area of Language and Work (2012-2015, with Fapesp scholarship), and Visiting Scholar at the University of Texas at Austin (2013-2014, with BEPE-Fapesp scholarship) . She is currently a postdoctoral researcher in the Department of Applied Linguistics at Unicamp, where she develops research on teacher training for peace and teaches classes at the Undergraduate level.

References

AMOSSY, Ruth. Apologia da polêmica. Tradução Mônica Magalhães Cavalcanti. São Paulo: Contexto, 2017.

ANTUNES, Irandé. Lutar com palavras: coesão e coerência. São Paulo: Parábola, 2005.

A TERRA É PLANA. Direção: Daniel Clark. Produção: Caroline Clark; Nick Andert; Daniel Clark. EUA: Netflix, 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Fundamental – Língua Portuguesa. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base

COUDRY Maria Irma Hadler. Diário de Narciso: discurso e afasia. São Paulo: Martins Fontes, 1986.

DUAILIBI, Júlia. Candidatos ao mesmo discurso. Folha de S.Paulo, 19/05/2002. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/poder/2020/04/guerra-entre-cloroquiners-e-quarenteners-reinventa-polarizacao-na-pandemia.shtml Acesso em: 15/04/2020.

GALTUNG, Johan. Violence, Peace and Peace Research. In: FERRARI; CABRAL (orgs.). Comunicação, Estudos para a paz e violência organizacional: uma perspectiva crítica. São Paulo: Organicom, ano 15, n 28, p. 33-56, 2018.

HAROCHE, Claudine; PÊCHEUX, Michel; HENRY, Paul. A semântica e o corte saussuriano: língua, linguagem, discurso. Tradução: Roberto Baronas e Fábio César Montanheiro. In: BARONAS, Roberto (org.). Apontamentos para uma história da noção-conceito de formação discursiva. São Carlos: Pedro e João, 2011. pp. 13-32.

LYONS, John. Semântica I. Lisboa: Editorial Presença, 1980.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos Discursos. Tradução Sírio Possenti. Curitiba: Criar, 2005[1984].

MAINGUENEAU, Dominique. A cena de enunciação. Tradução: Maria Cecília Pérez de Souza-e-Silva e Décio Rocha. In: Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2011. p. 85-94.

MOTTA, Ana Raquel. Resenha de Gênese dos Discursos. DELTA, v. 28 n. 2, 2008. pp. 385-392.

PAVEAU, Marie-Anne. Os pré-discursos: sentido, memória, cognição. Tradução: Greciely Costa e Débora Massman. Revisão da Tradução José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 2013.

PÊCHEUX, Michel. Análise automática do discurso (AAD-69). Tradução: Eni Orlandi. In: GADET, Françoise; HAK, Tony (orgs.). Por uma análise automática do discurso. Campinas: Editora da Unicamp, 1990. pp. 59-158.

POSSENTI, Sírio. O sujeito fora do arquivo? In: MAGALHÃES, Izabel (org). As múltiplas faces da linguagem. Brasília: Editora da UnB, 1996. pp. 37-47.

POSSENTI, Sírio; MOTTA, Ana Raquel. Direita e esquerda: volver! In: BARONAS, Roberto (org.). Apontamentos para uma história da noção-conceito de formação discursiva. São Carlos: Pedro e João, 2011. pp. 207-225.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 36ª ed. Campinas –SP: Autores Associados, 2005.

SILVA, João Thiago Monezi da. Todo dia é um 7 x 1? Consagração e funcionamento da fórmula discursiva “complexo de vira-latas”. Tese (Doutorado em Linguística). Centro de Educação e Ciências Humanas. Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2019.

SOUZA E SILVA, Maria Cecília Pérez de; ROCHA, Décio. Por que ler “Gênese dos Discursos”? Resenha de “Gênese dos discursos”, de Dominique Maingueneau. ReVEL, vol. 7, n. 13, 2009. pp. 1-25.

TAVARES, Joelmir. Guerra entre “cloroquiners” e “quarenteners” reinventa polarização na pandemia. Folha de S. Paulo, 15/04/2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/poder/2020/04/guerra-entre-cloroquiners-e-quarenteners-reinventa-polarizacao-na-pandemia.shtml Acesso em: 15/04/2020.

VERÍSSIMO, Érico. Incidente em Antares. Porto Alegre: Editora Globo, 1971.

Published

2020-11-30

How to Cite

MOTTA , A. R. . We need to talk about simulacrum. Language Studies, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 55-71, 2020. DOI: 10.22481/el.v18i3.7944. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/7944. Acesso em: 24 aug. 2024.