Structural racism in Brazil: partial places of speech, pre-constructed and Folk linguistcs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v19i2.9949

Keywords:

Popular Linguistics; Discourse; Structural racism.

Abstract

In this essay, we discuss the use that has been made of the concept of structural racism, which seeks to describe and to explain, from a sociological point of view, the reasons why we Brazilians are racists from elsewhere. For that, we mobilized two other concepts, namely, “partial places of speech” and “pre-constructed” (PÊCHEUX, 1975). We also made a small digression, asserting that the concept of structural racism – just like the concept of social class – in the way it has been mobilized is completely emptied of its transforming “power of action” in society (BUTLER, 1997), contributing, even if in an inadvertent way, for the dissemination of the myth of Brazilian racial democracy. Finally, we highlight the militant social role of Popular Linguistics or Folk Linguistics in developing an egalitarian and decent society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Leiser Baronas, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar/Brasil)

Roberto Leiser Baronas é professor do Departamento de Letras da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da UFMT. Graduado em Letras (1994) pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e Doutor em Linguística e Língua Portuguesa (2003) pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (UNESP). Durante o ano de 2003, fez seu doutorado "sanduíche" na Universidade Paris Est - Créteil - Val de Marne - França, no Centro de Estudos de Discursos, Imagens, Textos, Escritos e Comunicação - CÉDITEC (2003). Pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem / LAEL / na Faculdade de Filosofia, Comunicação, Artes e Letras da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). É um dos coordenadores do Laboratório de Estudos Epistemológicos e Discursividades Multimodais (LEEDiM/UFSCar). Editor chefe da revista Linguasagem - Revista Eletrônica de Popularização Científica em Ciências da Linguagem PPGL/UFSCar. Seus estudos têm como foco a análise do discurso, a linguística popular/folk linguistics, o discurso político e a epistemologia e a história da lingüística brasileira.

References

ALMEIDA, S. L. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: MG, Letramento, 2018.

BUTLER, J. Le Pouvoir des mots: politique du performatif. Trad. C. Nordmann et J. Vidal, Paris, Editions Amsterdam, 2004. Edição original: 1997.

MARANDIN, J-M. Sintaxe, discurso: do ponto de vista da Análise do Discurso. IN: ORLANDI, E. Gestos de leitura: da história ao discurso. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1994.

MARGALIT, A. La Société Décénte. Paris, Fr: Champs Flammarion, 2017.

MOIRAND, S. A contribuição do pequeno corpus na compreensão de fatos da atualidade. Tradução Fernando Curtti Gibin e Julia Lourenço Costa. Revista Linguasagem, v. 36, n. 01, dezembro de 2020. Disponível em http://www.linguasagem.ufscar.br/index.php/linguasagem/article/view/826/476.

PAVEAU, M-A. Novas proposições sobre a linguística popular: metadiscursos militantes e crianças linguistas. IN: BARONAS, R. L., COX, M. I. P. Linguística popular/Folk linguistics: práticas, proposições e polêmicas – Homenagem a Amadeu Amaral. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.

PAVEAU, M-A. O falar das classes dominantes: linguística popular e dialetologia perceptiva. IN: Linguística folk: uma introdução. Organizado por Roberto Leiser Baronas, Tamires Cristina Bonani Conti e Julia Lourenço Costa. Araraquara, SP: Letraria, 2020.

POSSENTI, S. “Filma eu”: as liberdades do português brasileiro. In: www.vermelho.org. Disponível em https://vermelho.org.br/2014/07/03/filma-eu-as-liberdades-do-portugues-brasileiro/

RIBEIRO, D. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: MG, Letramento, 2017.

Published

2021-08-30

How to Cite

BARONAS, R. L. . Structural racism in Brazil: partial places of speech, pre-constructed and Folk linguistcs. Language Studies, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 151-165, 2021. DOI: 10.22481/el.v19i2.9949. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/9949. Acesso em: 24 aug. 2024.