Economic and financial feasibility study of a physical store in the field of personalized products in Marechal Cândido Rondon-PR
DOI:
https://doi.org/10.22481/ccsa.v19i34.11132Keywords:
Entrepreneurship. Capital budgeting techniques. Financial planning.Abstract
The aim of this work was to analyze the economic and financial feasibility of opening the physical store of an enterprise in the field of personalized products, located in the city of Marechal Cândido Rondon - PR. For this, references from specialist authors on the subject were used, with definitions regarding the economic and financial viability that proposes a basis for the study. Then, the project was characterized and based on the data collection, the investment and costs to put the project into operation were diagnosed. The collection of these data allowed the projection of the cash flow and with that to verify the economic and financial viability of the enterprise through the calculations of NPV, IRR and discounted payback. The results show that the project had a payback period of 6 months, NPV of R$ 20,035.63 and IRR of 16.63% a.m to a TMA of 1.5% p.m., which confirms the viability of the project.
Downloads
References
ASSAF NETO, A. Finanças corporativas e valor. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2012.
ASSAF NETO, A. Finanças corporativas e valor. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2014.
ASSAF NETO, A.; LIMA, F. G. Curso de Administração Financeira. São Paulo: Atlas, 2010.
ASSAF NETO, A. Os métodos quantitativos de análise de investimentos. Caderno de Estudos, São Paulo, 6, Oct. 1992.
BRIGHAM, E. Fundamentos da moderna administração financeira. São Paulo: Campos, 1999.
BRIJLAL, P.; QUESADA, L. The use of capital budgeting techniques in businesses: A perspective from the Western Cape. Journal of Applied Business Research, v. 25, p. 37-46, 2009.
CARDOSO, G. J. M.; BARBOSA, J. S. K. Análise de viabilidade do investimento para abertura de uma empresa no setor de comércio. 2017. Trabalho de Conclusão do Curso de Engenharia de Produção – Universidade Estadual de Maringá – UEM. Campus Paraná.
CARMO, L. J. O. et al. O empreendedorismo como uma ideologia neoliberal. Cadernos EBAPE. BR, v. 19, p. 18-31, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1679-395120200043
CASAROTTO FILHO, N; KOPITTKE, B. H. Análise de investimentos: matemática financeira, engenharia econômica, tomada de decisão, estratégia empresarial. 11. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 411 p.
CLEMENTE, S.; SOUZA, A. Decisões financeiras e análises de investimentos: fundamentos, técnicas e aplicações. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2001.
CNN Brasil. Pedidos de falência de empresas aumentam 12,7% em 2020, diz Boa Vista, 2021. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/business/2021/01/13/pedidos-de-falencia-de-empresas-aumentam-12-7-em-2020-diz-boa-vista. Acesso em: 10 de mar. 2021.
DA SILVA, J. A. B.; SILVA, M. S. V. ANÁLISE DA EVOLUÇÃO DO EMPREENDEDORISMO NO BRASIL NO PERÍODO DE 2002 A 2016. Revista Estudos e Pesquisas em Administração, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 115-137, 2019. DOI: 10.30781/repad.v3i2.8674. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php /repad/article/view/8674. Acesso em: 23 maio. 2022.
DINIZ, J. P. A.; SOUZA, C. A.; DALFIOR, V. A. O. Análise da viabilidade econômico-financeira dos projetos da microempresa alfa. In: Anais XIII Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia (SEGET), 2016, Resende. Rio de Janeiro: Associação Educacional Dom Bosco (AEDB), 2016.
DOLABELA, Fernando. O segredo de Laisa. São Paulo: Cultura Editores, 1999.
DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. Rio de Janeiro: Campus, 2001.
ECONOMIZOU. Mercado de sublimação: saiba por que vale a pena investir. 2018. Disponível em: http://economizou.com/o-mercado-de-sublimacao-nao-vai-morrer/. Acesso em: 17 de mar. 2021.
FECOMÉRCIO SP. Comércio eletrônico fatura R$ 47 bilhões em 2017 impulsionado por aumento de pedidos. 2018. Disponível em: https://www.fecomercio.com.br/noticia/comercio-eletronico-fatura-r-47-bilhoes-em-2017-impulsionado-por-aumento-de-pedidos-1. Acesso em: 11 de mar. 2021.
FELIZOLA, Matheus Pereira Mattos e BRAGA, Vitor, O EMPREENDEDORISMO NO “BRASIL PROFUNDO”. Revista de Empreendedorismo e Inovação Sustentáveis, v. 6, n. 2, p. 33-51, 2021.
FERREIRA DE SOUSA, A.; SECURATO, J. R.; PEREIRA, M. A. Alavancagem Operacional: do VPL às opções reais. Revista da FAE, v. 8, n. 1, p. 32-51, 2015.
GALESNE, A.; FENSTERSEIFER, J. E.; LAMB, R. Decisões de investimentos da empresa. São Paulo: Atlas, 1999.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. In: Anais pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS, 2009, Porto Alegre: Editora da UFRGS.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
GITMAN, L. Princípios da Administração Financeira. 12º. Ed.São Paulo: Pearson, 2011
HOJI, M. Administração Financeira e Orçamentária: matemática financeira aplicada, estratégias financeiras, orçamento empresarial. 12. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
HOLANDA, N. Planejamento e projetos: uma introdução as técnicas de planejamento e elaboração de projetos. Fortaleza: Estrela, 1987.
HORNGREN, C. T.; FOSTER, G.; DATAR, S.M. Contabilidade de Custos. 9.ed. Rio de Janeiro: LTC, 2000.
KOTLER, P. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1996.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 2001. 288 p.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
MARQUES, J.A.V.C. Análise financeira das empresas: liquidez, retorno e criação de valor. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004.
MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing: edição compacta. São Paulo: Atlas, 2007.
MENEZES, E. M; SILVA, E. L. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. 4.ed. Florianópolis: UFSC, 2005.
MONTEIRO DA SILVA, R.; BASTOS, A. L. Determinantes do empreendedorismo brasileiro: uma análise por setores. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, [S. l.], v. 19, n. 33, p. 57-76, 2022. DOI: 10.22481/ccsa.v19i33.10430. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa/article/view/10430. Acesso em: 22 maio. 2022.
MOTTA, R. da R.; CALÔBA, G. M. Análise de investimentos: tomada de decisão em projetos industriais. São Paulo: Atlas, 2002. 391 p.
ROSA, C. A. Como elaborar um plano de negócios. Sebrae, Brasília, 2013.
SANTOS, P. V. S.; PINHEIRO, F. A. O plano de negócios como ferramenta estratégica para o empreendedor: um estudo de caso. Revista Latino-Americana de Inovação e Engenharia de Produção, v. 5. n. 8. p. 150-165, 2017.
SEGS – PORTAL NACIONAL DE SEGUROS. Brindes Personalizados! Com Setor Em Disparada Durante Isolamento Social, Empresa Especializada Em Canecas Com Caricaturas Tem Aumento De Vendas Superior A 130%. 2020. Disponível em: https://www.segs.com.br/demais/242728-brindes-personalizados-com-setor-em-disparada-durante-isolamento-social-empresa-especializada-em-canecas-com-caricaturas-tem-aumento-de-vendas-superior-a-130. Acesso em: 10 de mar. 2021.
SOUZA, A. B. de. Curso de administração financeira e orçamento: princípios e aplicações. São Paulo: Atlas, 363p., 2014.
SOUZA, A.; CLEMENTE, A. Decisões Financeiras e Análise de Investimentos:
Fundamentos, técnicas e aplicações. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2009.
SPILLERE, M. A. C. Plano de negócio: análise de viabilidade da instalação de uma filial de loja varejista no ramo de joias e semijoias na cidade de Criciúma, SC. 2014. Monografia Bacharel em Administração – Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC. Campus Criciúma.
VASCONCELOS, M. V. Empresas Virtuais: Tendências e Cenários. 2013. 32. Trabalho de Conclusão de Curso – Instituto Municipal de Ensino Superior de Assis, Fundação Educacional do Município de Assis, Assis.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
WERNKE, R.; FACCENDA, L. DOS S.; JUNGES, I. Gestão de custos em escola de idiomas: estudo de caso com aplicação da Análise Custo/Volume/Lucro. Revista ABCustos - Associação Brasileira de Custos, 13(1), 77-108, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.