Education in times of pandemic: challenges and possibilities

Authors

  • Elmara Pereira de Souza

DOI:

https://doi.org/10.22481/ccsa.v17i30.7127

Keywords:

Digital Technologies. Online education. Pandemic.

Abstract

The COVID-19 pandemic has imposed a new order, another rhythm for humanity. Our daily life has changed and the school has tried to resign itself.  The goal of this paper is to present some challenges and possibilities of education in times of pandemic and to raise dialogues and reflections on remote education, distance education, online education and on the potentialities of the use of networked digital technologies for the formation of critical, creative, autonomous, authoring people, in a time when the exercise of citizenship is imposed. We consider that information and communication technologies, virtual learning platforms, social networks should be seen as propelling the creation of new relationships with information, with time, with space, with oneself and with others. More than ever, education is called to singularize itself, to reinvent itself seeking other possibilities through the use of digital technologies and housing in virtual learning environments. The paper also presents the experience of online courses of Youth Center for Science and Culture of Vitória da Conquista-Bahia, a public school of complementary education linked to Bahia Department of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elmara Pereira de Souza

Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Doutora em Difusão do Conhecimento (UFBA), com estágio na Universidad Nacional de Educación a Distancia – Espanha, Mestre em Educação (UFRGS), com ênfase em tecnologias na educação, vice-diretora do Centro Juvenil de Ciência e Cultura de Vitória da Conquista – BA. 

References

BAHIA. Decreto nº 12.829, de 04 de maio de 2011. Centros Juvenis de Ciência e Cultura - CJCC. Salvador, BA.
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
CETIC. TIC Kids Online Brasil. Disponível em: <https://cetic.br/pesquisa/kids-online/> Acesso em jun. 2020.
DELEUZE G.; PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é filosofia?. Rio de Janeiro. Editora 34. 2009.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GALLO, S. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - PNAD Contínua 2018. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101705_informativo.pdf>
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, 2020, v.20.
PENÍNSULA, I. Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do Coronavírus no Brasil. 2020. Disponível em: <https://www.institutopeninsula.org.br/> Acesso em: jun. 2020
PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. da S. P. Princípios da Educação Online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes, maio 2020. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacao-online/>Acesso em: mai.2020.
PRETTO, N. de L. (Org.). Tecnologia e novas Educações. Salvador/Bahia: Edufba, 2005. v. 1, 230 p.
SANTOS, B. de S. A Gramática do Tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Editora Cortez, 2006.
SANTOS, E. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. Anais do Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2009, p. 5658-5671.
SANTOS, E. EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos para hoje. Mas qual é mesmo a diferença? Revista Docência e Cibercultura, 2020. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119> Acesso: jun. 2020.
SEIXAS, R. O dia em que a terra parou. 1977. Disponível em: < https://www.letras.mus.br/raul-seixas/discografia/o-dia-em-que-a-terra-parou-1977/>. Acesso em jun. 2020.
SOUZA, E. P de. Cartografia da produção de subjetividade em ambiente virtual de aprendizagem para a formação de docentes online. Tese de doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Federal da Bahia, 2013.

SOUZA, E. P de. Educação (a distância) desterritorializada e a formação de docentes on-line. In: SALES, M. V. S. Tecnologias e educação a distância: os desafios para a formação. Salvador: Eduneb, 2018.

SOUZA, E. P de; MOURA, L. S. Constructionism as an Epistemological Option in Courses of Youth Center for Science and Culture – Bahia - Brazil. Constructionism 2018, Vilnius, Lithuania.
SILVA, M. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro: Quartet, 2002
WHO. World Health Organization. Disponível em: <https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019> Acesso em jun. 2020.

Published

2020-09-04

How to Cite

Souza, E. P. de. (2020). Education in times of pandemic: challenges and possibilities. Cadernos De Ciências Sociais Aplicadas, 17(30), p. 110-118. https://doi.org/10.22481/ccsa.v17i30.7127