Representativeness as a stimulus for knowledge retention: a possible dynamic for a meaningful learning
DOI:
https://doi.org/10.22481/ccsa.v18i31.7977Keywords:
Meaningful learning. Anchor idea. Identity. Social movement.Abstract
Detailing the knowledge acquisition processes is a challenge for researchers from different areas. Considering learning as a phenomenon that encompasses the social and cultural breadth of individuals, experiences throughout personal history can establish a conceptual set that allows knowledge acquisition and retention. The objective of this article is to evaluate representativeness as a key concept for retaining knowledge of undergraduate students from the outskirts of Salvador. The research of exploratory and empirical nature is based on the perspective of significant learning, proposed by David Ausubel (2001). It uses as a sample students from the undergraduate degree in Social Communication at UNIFTC Campus Paralela, from august to december 2018, from the graphic design developed for a magazine. The identity concepts based on the social movement promote awareness and critical sense of young people from the periphery who enter higher education and must be reflected in the academic experience in order to enhance learning.
Downloads
References
AUSUBEL. P. D. Aquisição de retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. 1ª Edição. Lisboa. Plátano Edições Técnicas, 2001.
CANNEN, A. Relações raciais e currículo: reflexões a partir do multiculturalismo. In: OLIVEIRA, I. (Org.) d. Niterói: EduFF, 2001b, vol.3, p.63-77.
HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria e ficção. Rio de Janeiro: Imago Ed., 1991.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa Crítica. In: NOVAK, J. D. et al. Teoria da Aprendizagem Significativa: Contributos do III Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa. Penche, 2000. Cap.5, p.121-134.
NETO, J. A. da S. P. Teoria da Aprendizagem significativa de David Ausubel: perguntas e respostas. Rev. Série-Estudos, Campo Grande, 21, p.117-130, jan-jun, 2006.
SILVA, Mariana Gesteira da. As favelas no cinema. In: AVELLAR, José Carlos (Org.). Cadernos da Escola de Cinema Darcy Ribeiro, Rio de Janeiro, 2004.
SILVA, Mariana Gesteira da. Discursos sobre a miséria e a exclusão no cinema: o caso do filme 5Xfavela, agora por nós mesmos. 2013, 78 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação) – Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2013.
REVISTA NO TOM. Disponível em: <https://www.behance.net/gallery/76674171/Diagramacao-Revista-No-Tom>. Acesso em: 19 nov.2020.
REVISTA PROVOKE. Disponível em: <https://www.behance.net/gallery/82186825/DIAGRAMACAO-REVISTA-PROVOKE>. Acesso em: 19 nov.2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.