Representativeness as a stimulus for knowledge retention: a possible dynamic for a meaningful learning

Authors

  • Maria Raidalva Nery Barreto
  • Luciana Aquino Ribeiro
  • José Roberto Tavares Sampaio

DOI:

https://doi.org/10.22481/ccsa.v18i31.7977

Keywords:

Meaningful learning. Anchor idea. Identity. Social movement.

Abstract

Detailing the knowledge acquisition processes is a challenge for researchers from different areas. Considering learning as a phenomenon that encompasses the social and cultural breadth of individuals, experiences throughout personal history can establish a conceptual set that allows knowledge acquisition and retention. The objective of this article is to evaluate representativeness as a key concept for retaining knowledge of undergraduate students from the outskirts of Salvador. The research of exploratory and empirical nature is based on the perspective of significant learning, proposed by David Ausubel (2001). It uses as a sample students from the undergraduate degree in Social Communication at UNIFTC Campus Paralela, from august to december 2018, from the graphic design developed for a magazine. The identity concepts based on the social movement promote awareness and critical sense of young people from the periphery who enter higher education and must be reflected in the academic experience in order to enhance learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Raidalva Nery Barreto

Doutora em Educação e Contemporaneidade pela UNEB (2017), com estágio doutoral pela USP; Mestre em Políticas Públicas, Gestão do Conhecimento e Desenvolvimento Regional pela UNEB (2009); Mestre em Ciência da Educação pela Universidade Lusófona de Humanidade e Tecnologia (2004); Graduada em Pedagogia (UNEB/1984), Docente do IFBA. Docente no Curso de Doutorado Multi-Institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento (UFBA/IFBA/UNEB/SENAI-CIMATEC/LNCC/UEFS). 

Luciana Aquino Ribeiro

Luciana Aquino Ribeiro é aluna especial do Doutorado Multiinstitucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento do IFBA / UFBA / UNEB. 

José Roberto Tavares Sampaio

José Roberto T. Sampaio é aluno especial do Doutorado Multiinstitucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento do IFBA / UFBA / UNEB. 

References

AUSUBEL. P. D. Aquisição de retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. 1ª Edição. Lisboa. Plátano Edições Técnicas, 2001.

CANNEN, A. Relações raciais e currículo: reflexões a partir do multiculturalismo. In: OLIVEIRA, I. (Org.) d. Niterói: EduFF, 2001b, vol.3, p.63-77.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria e ficção. Rio de Janeiro: Imago Ed., 1991.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa Crítica. In: NOVAK, J. D. et al. Teoria da Aprendizagem Significativa: Contributos do III Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa. Penche, 2000. Cap.5, p.121-134.

NETO, J. A. da S. P. Teoria da Aprendizagem significativa de David Ausubel: perguntas e respostas. Rev. Série-Estudos, Campo Grande, 21, p.117-130, jan-jun, 2006.

SILVA, Mariana Gesteira da. As favelas no cinema. In: AVELLAR, José Carlos (Org.). Cadernos da Escola de Cinema Darcy Ribeiro, Rio de Janeiro, 2004.

SILVA, Mariana Gesteira da. Discursos sobre a miséria e a exclusão no cinema: o caso do filme 5Xfavela, agora por nós mesmos. 2013, 78 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação) – Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2013.

REVISTA NO TOM. Disponível em: <https://www.behance.net/gallery/76674171/Diagramacao-Revista-No-Tom>. Acesso em: 19 nov.2020.

REVISTA PROVOKE. Disponível em: <https://www.behance.net/gallery/82186825/DIAGRAMACAO-REVISTA-PROVOKE>. Acesso em: 19 nov.2020.

Published

2021-02-08

How to Cite

Raidalva Nery Barreto, M. ., Aquino Ribeiro, L. ., & Roberto Tavares Sampaio, J. . (2021). Representativeness as a stimulus for knowledge retention: a possible dynamic for a meaningful learning. Cadernos De Ciências Sociais Aplicadas, 18(31), 284-295. https://doi.org/10.22481/ccsa.v18i31.7977