Training of early years teachers for the education of ethnic-racial relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/enrev.v1.14241

Keywords:

Teacher training, Ethnic-racial relations, Discussion group

Abstract

This article aims to present an analysis of the contribution of a training process carried out with teachers on ethnic-racial knowledge. The locus of investigation was the Escola Municipal Padre Antônio Molina, located in the community of Barro Preto, in the municipality of Jequié-BA. The methodological approach used to capture their perceptions, subjectivities, theories and knowledge about ethnic-racial issues was the Discussion Group, which has a theoretical-dialogical character and was constituted as a formative intervention. We present data from three focus groups. The analyzes indicate that the teachers' knowledge is still quite colonized and that the discussion group made it possible to expand on ethnic-racial relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michelle Gomes Freitas, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Licenciada em Educação Física (UESB). Mestra em Relações Étnicas e Contemporaneidade (UESB). Professora da Educação Básica

Benedito Eugenio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutor em Educação (UNICAMP). Professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e do Programa de Pós-graduação em Relações Étnicas (PPGREC) e Ensino (PPGEn).

References

CALLEJO, J. El grupo de discursión. Introdução a uma práctica de investigation. Barcelona: Ariel, 2001.

CANDAU, Vera Maria (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? 1.ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: CANDAU, Vera Maria; MOREIRA, Antônio Flávio (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Editora Vozes, 2.ed. Petrópolis/RJ, 2008.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução: Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FABRA, Maria Luísa; DOMÈNECH, Miguel. Hablar y escuchar, Barcelona, Paidós, 2001.

MINAYO, Maria Cecília S. de (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2.ed. revisada. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. A razão do outro: uma perspectiva histórica intercultural como referência para a educação. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? 1.ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

SACAVINO, Susana Beatriz. Educação descolonizadora e interculturalidade: notas para educadoras e educadores. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? 1.ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

SEVERO, Rafael Adriano de Oliveira. O encontro com a pesquisa qualitativa na perspectiva construtivo-interpretativa: um enfoque no grupo de discussão. In: SEVERO, Rafael Adriano de Oliveira. Gênero e sexualidade: grupos de discussão como possibilidade formativa. Jundiaí, Paco Editorial, 2013.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Aprendizagem e ensino das africanidades brasileiras. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2.ed. revisada. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005

TUBINO, Fidel. Porque a formação cidadã é necessária na educação intercultural. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? 1.ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, p.241-260, maio/agosto, 2006.

Published

2023-12-29

How to Cite

Gomes Freitas, M., & Eugenio, B. (2023). Training of early years teachers for the education of ethnic-racial relations. Ensino Em Revista, 1, e14241. https://doi.org/10.22481/enrev.v1.14241

Issue

Section

Artigos