Training of early years teachers for the education of ethnic-racial relations
DOI:
https://doi.org/10.22481/enrev.v1.14241Keywords:
Teacher training, Ethnic-racial relations, Discussion groupAbstract
This article aims to present an analysis of the contribution of a training process carried out with teachers on ethnic-racial knowledge. The locus of investigation was the Escola Municipal Padre Antônio Molina, located in the community of Barro Preto, in the municipality of Jequié-BA. The methodological approach used to capture their perceptions, subjectivities, theories and knowledge about ethnic-racial issues was the Discussion Group, which has a theoretical-dialogical character and was constituted as a formative intervention. We present data from three focus groups. The analyzes indicate that the teachers' knowledge is still quite colonized and that the discussion group made it possible to expand on ethnic-racial relations.
Downloads
References
CALLEJO, J. El grupo de discursión. Introdução a uma práctica de investigation. Barcelona: Ariel, 2001.
CANDAU, Vera Maria (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? 1.ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.
CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: CANDAU, Vera Maria; MOREIRA, Antônio Flávio (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Editora Vozes, 2.ed. Petrópolis/RJ, 2008.
DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução: Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006.
FABRA, Maria Luísa; DOMÈNECH, Miguel. Hablar y escuchar, Barcelona, Paidós, 2001.
MINAYO, Maria Cecília S. de (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2.ed. revisada. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. A razão do outro: uma perspectiva histórica intercultural como referência para a educação. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? 1.ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.
SACAVINO, Susana Beatriz. Educação descolonizadora e interculturalidade: notas para educadoras e educadores. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? 1.ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.
SEVERO, Rafael Adriano de Oliveira. O encontro com a pesquisa qualitativa na perspectiva construtivo-interpretativa: um enfoque no grupo de discussão. In: SEVERO, Rafael Adriano de Oliveira. Gênero e sexualidade: grupos de discussão como possibilidade formativa. Jundiaí, Paco Editorial, 2013.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Aprendizagem e ensino das africanidades brasileiras. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2.ed. revisada. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005
TUBINO, Fidel. Porque a formação cidadã é necessária na educação intercultural. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? 1.ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.
WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, p.241-260, maio/agosto, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ensino em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.