Discursive Neurolinguistics: aphasia as translation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v6i2.1065

Keywords:

Neurolinguistic, Aphasia, Dyslexia, Attention-deficit hyperactivity disorder, Language practices

Abstract

This paper shows part of the historical course of Discursive Neurolinguistics, retaking concepts and practices that articulate discourse with constitutive activity, brain with language and work. A discursive point of view enabled us to show up specific processes in aphasic language that affect the speech flow. The data show that aphasics subjects do not have, as before, the expressive resources to mean, but use other ways and the experience in other processes to help them in the translation meaning intra-and inter-semiotics.
KEYWORDS: Neurolinguistic. Aphasia. Dyslexia. Attention-deficit hyperactivity disorder. Language practices.

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Author Biography

Maria Irma Hadler Coudry, University of Campinas (Unicamp/Brazil)

Maria Irma Hadler Coudry é doutora em Linguística e Livre- docente pela Universidade Estadual de Campinas – Unicamp. Fez estágio clínico na Universidade Livre de Bruxelas (1982 e 1984) e pós-doutorado na Universidade de Newcastle, Inglaterra (1993/1994). É professora da graduação dos cursos de Letras, Linguística e Fonoaudiologia e do Programa de Pós-Graduação em Linguística do Instituto de Estudos da Linguagem, da Unicamp. É líder do Grupo de Pesquisa Projeto Integrado em Neurolinguística: elaboração de banco de dados e de protocolos de avaliação (Unicamp/CNPq). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Neurolinguística, atuando principalmente na relação entre linguagem, cérebro e mente voltada para o estudo da afasia, sob uma visão discursiva, bem como de outras patologias e supostas patologias em que a linguagem está concernida: demência de Alzheimer, dislexia, dificuldade de aprendizagem.

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Published

2008-12-30

How to Cite

COUDRY, M. I. H. Discursive Neurolinguistics: aphasia as translation. Language Studies, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 7-36, 2008. DOI: 10.22481/el.v6i2.1065. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1065. Acesso em: 22 jul. 2024.