The relationship between aphasic subjects' linguistic interchanges and children in the process of acquiring written language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v6i2.1071

Keywords:

Aphasic language, Children writings, “Telegraph style”, Internal language, Epilinguistic operations, Intermediate signification procedures

Abstract

This paper discusses meaningful events that can help understand the relationship between the linguistic behavior of aphasic subjects in the process of recovering language and of children in the process of acquiring written language. We argue that both kinds of linguistic productions reveal more than what, at first sight, might be considered a "telegraphic style". What these kinds of productions exemplify are in fact intermediate signifying procedures that represent crucial moments of linguistic (re)elaboration in aphasic and in children language as well.
KEYWORDS: Aphasic language. Children writings. “Telegraph style”. Internal language. Epilinguistic operations. Intermediate signification procedures.

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Author Biographies

Maria Bernadete Marques Abaurre, State University of Campinas (Unicamp/Brazil)

Maria Bernadete Marques Abaurre é doutora em Linguística, PhD Linguistics, State University of New York (1979). Atualmente, é professora titular de Fonética e Fonologia da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Teoria e Análise Linguística (Teoria Fonológica), atuando principalmente nos seguintes temas: fonologia do português, interface fonologia/sintaxe, prosódia, aquisição da linguagem escrita, paradigma indiciário e dados singulares.

Maria Irma Hadler Coudry, University of Campinas (Unicamp/Brazil)

Maria Irma Hadler Coudry é doutora em Linguística e Livre-docente pela Universidade Estadual de Campinas – Unicamp. Fez estágio clínico na Universidade Livre de Bruxelas (1982 e 1984) e pós-doutorado na Universidade de Newcastle, Inglaterra (1993/1994). É professora da graduação dos cursos de Letras, Linguística e Fonoaudiologia e do Programa de Pós-Graduação em Linguística do Instituto de Estudos da Linguagem, da Unicamp. É líder do Grupo de Pesquisa Projeto Integrado em Neurolinguística: elaboração de banco de dados e de protocolos de avaliação (Unicamp/CNPq). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Neurolinguística, atuando principalmente na relação entre linguagem, cérebro e mente voltada para o estudo da afasia, sob uma visão discursiva, bem como de outras patologias e supostas patologias em que a linguagem está concernida: demência de Alzheimer, dislexia, dificuldade de
aprendizagem.

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Published

2008-12-30

How to Cite

ABAURRE, M. B. M.; COUDRY, M. I. H. The relationship between aphasic subjects’ linguistic interchanges and children in the process of acquiring written language. Language Studies, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 171-191, 2008. DOI: 10.22481/el.v6i2.1071. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1071. Acesso em: 21 nov. 2024.