Model of modular analysis of speech and situational dimension of the proposal curriculum of the State of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v9i2.1156

Keywords:

Discourse analysis, Situational dimension, Modularity

Abstract

This article examines the situational dimension of the proposal curriculum of the State of Minas Gerais, studying the interaction between the production instance of the proposal – the Secretary of Education – and the destination instance this proposal – professor of Portuguese. The analysis adopts the theoretical assumptions of the model Modular analysis of speech, to investigate the material aspects of the interaction, as well as the roles they play and the agents that perform actions through the proposal curriculum.
KEYWORDS: Discourse analysis. Situational dimension. Modularity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Ximenes Cunha, Federal University of Minas Gerais (UFMG/Brazil)

Gustavo Ximenes Cunha é mestre em Linguística pela UFMG e doutorando em Linguística na mesma Instituição. É membro do grupo de pesquisa Livro Didático de Língua Portuguesa: Produção, Perfil e Circulação - LDP-Properfil (Unicamp/CNPq), e do grupo de pesquisa Grupo de Estudos sobre a Articulação do Discurso - UFMG/CNPq. Tem experiência na área de Linguística Lingüística Aplicada, atuando, principalmente, nos seguintes temas: Sequências narrativas, Jornalismo político, Modelo de Análise Modular do Discurso.

References

FILLIETTAZ, L. La place du contexte dans une approche praxéologique du discours. Le cas de l’argumentation dans les interactions scolaires. Pratiques, n. 129/130, p. 71-88, 2006.
FILLIETTAZ, L.; ROULET, E. The Geneva Model of discourse analysis: an interactionist and modular approach to discourse organization. Discourse Studies, n. 4, v. 3, p. 369-392, 2002.
GUIMARÃES, E. Texto e argumentação: um estudo de conjunções do português. São Paulo: Pontes, 2007.
MARINHO, J. H. C; PIRES, M. S. O.; VILLELA, A. M. N. (Org.) Análise do discurso: ensaios sobre a complexidade discursiva. Belo Horizonte: CEFET-MG, 2007.
MINAS GERAIS. Proposta Curricular. Português: ensinos fundamental e médio. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Educação (SEE). Disponível em: <www.educacao.mg.gov.br>. Acesso em 28 de março de 2011.
ROULET, E. Une description modulaire de l’organisation topicale d’un fragment d’entretien. Cahiers de linguistique française, n. 18, p. 11-32, 1996.
ROULET, E. La description de l’organisation du discours: Du dialogue au texte. Paris: Didier, 1999.
ROULET, E.; FILLIETTAZ, L.; GROBET, A. Un modèle et un instrument d'analyse de l'organisation du discours. Berne: Lang, 2001.

Published

2011-12-30

How to Cite

CUNHA, G. X. Model of modular analysis of speech and situational dimension of the proposal curriculum of the State of Minas Gerais. Language Studies, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 55-67, 2011. DOI: 10.22481/el.v9i2.1156. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1156. Acesso em: 22 jul. 2024.