Integration between language acquisition and phonological theory: evidence from three views of segment as a unit of phonology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v20i1.12062

Keywords:

Phonology Acquisition; Phonological Theories; Segments, Syllables and Features.

Abstract

Considering that it is an attribute of linguistic theories to explain and formalize phonological grammars of languages and assuming that children’s stages of phonological development imply grammar construction, this paper aims to discuss the relevance of linking Language Acquisition and Phonological Theory. Pertinence of interaction between both fields of knowledge is evidenced by the view of the segment as a unit of phonology, taken from three perspectives: the segment as a co-occurrence of features, as a syllabic constituent and as a member of a natural class. With empirical data on Brazilian children’s process of Phonology acquisition, results not only expose the contribution of theories to the unveiling of facts of phonological development but also point out the relevance of acquisition phenomena to support the proposition of theoretical assumptions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Lúcia Barreto Matzenauer, Universidade Federal de Pelotas (UFPel/Brasil)

Carmen Lúcia Barreto Matzenauer é doutora em Letras, na área de Linguística Aplicada, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. É professora Titular pela Universidade Católica de Pelotas e é docente do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Pelotas. É pesquisadora Nível 1A do CNPq. Tem, como focos de interesse, as áreas de Aquisição da Fonologia, Teoria Fonológica, Fonologia do Português, Variação Fonológica e Fonologia Clínica.

References

CHOMSKY, N; HALLE, M. The sound pattern of English. New York: Harper and Row, 1968.

CLEMENTS, G. N. The role of the sonority cycle in core syllabification. In: KINGSTON, J.; BECKMAN, M. (eds.). Papers in Laboratory Phonology 1: between the Grammar and Physics of Speech. New York: CUP, 1990.

CLEMENTS, G. N.; HUME. E. The internal organization of speech sounds. In: GOLDSMITH, J. A. (ed). The handbook of phonological theory. Cambridge: Blackwell Publishers,1995.

MATZENAUER-HERNANDORENA, C. L. B. Relações implicacionais na aquisição da fonologia. Letras de Hoje, v.31, p.67-76, 1996.

MATZENAUER, C. L. B. A arquitetura da gramática fonológica: mais uma observação sobre traços e classes de segmentos. In: Linguística Formal I. Florianópolis: UFSC, de 16/5 a 18/05, 2018.

MATZENAUER, C. L. B. A gramática fonológica na aquisição da linguagem. Fórum Linguístico, v. 16, p. 3769-3789, 2019.

MATZENAUER, C. L. B. Traços e classes de segmentos na arquitetura da gramática fonológica. Fórum Linguístico, v. 17, p. 4612-4635, 2020.

NEVES, M. H. de M. Ensino de língua e vivência de linguagem. São Paulo: Contexto, 2010.

SELKIRK, E. On the major class features and syllable theory. In: ARONOFF, M.; OEHRLE, R. (eds.). Language and sound structure. Cambridge, MA: MIT Press, 1984.

SILVA. A. H. P. Para a descrição fonético-acústica das líquidas no português brasileiro: dados de um informante paulistano. Dissertação (mestrado em Linguística) - Programa de Pós-Graduação em Linguística do Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP, Campinas, 1996.

SILVA, A. H. P. As fronteiras entre Fonética e Fonologia e a alofonia dos róticos iniciais em PB: dados de dois informantes do sul do país. 2002. Tese (Doutorado em Linguística) - Programa de Pós-Graduação em Linguística do Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP, Campinas, 2002.

VIHMAN, M. M. Phonological development: the origins of language in the child. Cambridge: Blackwell, 1996.

Published

2022-12-30

How to Cite

MATZENAUER, C. L. B. Integration between language acquisition and phonological theory: evidence from three views of segment as a unit of phonology. Language Studies, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 5-28, 2022. DOI: 10.22481/el.v20i1.12062. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12062. Acesso em: 22 nov. 2024.