From embryonic forms to complex forms of discourse: the child’s linguistic-enunciative operations during the acquisition of the native language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v20i1.12071

Keywords:

History of enunciations; Form and meaning ; Narrative discourse.

Abstract

This article aims to answer the following investigative question: how do children, at the dawn of their life, employ, via linguistic-enunciative operations, embryonic forms and how do they, in their history in language, insert complex forms of discourse, such as narratives, into enunciative relationships with the other? To do so, based on Émile Benveniste's Theory of Language, this study investigates language facts of a child accompanied through naturalistic, longitudinal collections in the following ages: 2 months and 12 days; 7 months and 29 days; 3 years and 8 months. The results of the analysis indicate that, during the constitution of the child’s enunciation history, the meanings produced, in the relationships with others, promote the child’s shift from embryonic forms to complex forms of discourse. Social and individual aspects are intertwined in this shift. They reveal the child’s establishment in the two modes of language: as a system and as discourse.

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Author Biographies

Carmem Luci da Costa Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/Brasil)

Carmem Luci da Costa Silva é doutora em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e docente do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFRGS, credenciada na linha de pesquisa Análises Textuais, Discursivas e Enunciativas.  Realizou estudos de pós-doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Bolsista produtividade em pesquisa pelo CNPQ.

 

Marlete Sandra Diedrich, Universidade de Passo Fundo (UPF/Brasil)

Marlete Sandra Diedrich é doutora em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atua como professora e pesquisadora do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo. Dedica-se aos seguintes temas: aquisição da linguagem, enunciação, ensino de língua.

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Published

2022-12-30

How to Cite

SILVA, C. L. da C. .; DIEDRICH, M. S. From embryonic forms to complex forms of discourse: the child’s linguistic-enunciative operations during the acquisition of the native language. Language Studies, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 115-140, 2022. DOI: 10.22481/el.v20i1.12071. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12071. Acesso em: 24 aug. 2024.