The Multimodality in speech therapy interventions: prosodic variation in the therapeutic process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v20i1.12080

Keywords:

Speech therapy; Multimodality; Language Acquisition; Phono-articulatory alterations.

Abstract

This qualitative study aimed to identify and comprehend the prosodic variations’ influence on the speech therapist’s speech in therapy of four children (male gender, from five to seven years old) with phono-articulatories alterations, attended for four months straight in clinical school. After the research’s approval from the Research Ethics Committee, the therapy sessions were filmed, transcripted and analyzed through the idea of multimodality. The results point to four main kinds of prosodical variations present in the therapist’s speech (increase and decrease of pitch and loudness) that represent the speech therapist’s positioning in regard of the children’s speech errors. The prosodical variations in the therapist’s speech indicated that more attention needs to be paid to these characteristics, because they influence the patient’s hearing to the error in his own speech and contribute to a better therapeutical development.

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Author Biographies

Irani Rodrigues Maldonade, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP/Brasil)

Irani Rodrigues Maldonade é doutora e mestre em Linguística pela Unicamp. Graduada em Linguística e fonoaudiologia. É professora do Departamento de Desenvolvimento Humano e Reabilitação – FCM/UNICAMP. Fez pós-doutorado no Departamento de Linguística do IEL/Unicamp, desenvolvendo projeto de pesquisa que tematizava não só o erro, mas também a autocorreção na fala da criança, na sua relação com a língua/linguagem. Tem experiência na área de Fonoaudiologia - especialmente em clínica de linguagem e saúde coletiva e na área de Linguística - principalmente em Aquisição da Linguagem (oral e escrita). É docente do Departamento de Desenvolvimento Humano e Reabilitação da FCM/UNICAMP atuante na graduação do curso de Fonoaudiologia, na Residência Multiprofissional e na Pós-Graduação em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação da FCM/UNICAMP.

Karina Garcia Lopes Pereira, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP/ Brasil)

Karina Garcia Lopes Pereira é fonoaudióloga. Especialista em Saúde da Criança e do Adolescente pela Faculdade de Ciências Médicas (FCM) – Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestranda em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação – FCM/UNICAMP

 

 

 

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Published

2022-12-30

How to Cite

MALDONADE, I. R. .; PEREIRA, K. G. L. . The Multimodality in speech therapy interventions: prosodic variation in the therapeutic process. Language Studies, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 219-234, 2022. DOI: 10.22481/el.v20i1.12080. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12080. Acesso em: 22 nov. 2024.