The school indiscipline representation in brazilian magazines: a critical discursive analysis
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v12i2.1264Keywords:
School Indiscipline, Representation, Intertextuality, Interdiscursivity, Critical Discourse AnalysisAbstract
We present the partial results of a study, in which we examine the discursive representation of school indiscipline in two genres published in two national magazines for teachers, and in two magazines made for readers in general. For this, we apply the theoretical assumptions of Critical Discourse Analysis. The results show that the voices of students and their parents are not included in the texts. In relation to the voice of teachers, it is included only in magazines made for readers in general. However, in most instances, it collaborates to construct a weakened identity representation for these social actors.
KEYWORDS: School Indiscipline. Representation. Intertextuality. Interdiscursivity. Critical Discourse Analysis.
Downloads
References
CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgo: Edinburgh University Press, 1999.
COSTAS, R. Com medo dos alunos. Veja, 11 de maio de 2005, p. 62-66. Disponível em: <http://veja.abril.com.br/110505/p_062.html>. Acesso em: 25 mar. 2010.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e Mudança Social. Coord. e pref. à ed. bras. I. Magalhães. I. Magalhães et al. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília, 2001.
FAIRCLOUGH, N. Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. Londres/Nova York: Routledge, 2003.
GENTILE, P. A indisciplina como aliada. Revista Nova Escola, edição no 149, Janeiro/Fevereiro de 2002. p.16-19. Disponível em: <http://revistaescola.abril.com.br/formacao/indisciplina-como-aliada-431399.shtml>. Acesso em: 15 mar. 2010.
IOSCHPE, G. Educação de quem? Para quem?. Veja. 16 de janeirode 2008, p. 32-33. Disponível em: <http://veja.abril.com.br/gustavo_ioschpe/index_150108.shtml>. Acesso em 13 mar. 2010.
MENEZES, L. C. A indisciplina ao alcance de todos. Revista Nova Escola, edição no 209, janeiro/fevereiro de 2008. p. 90. Disponível em: <http://revistaescola.abril.com.br/formacao/indisciplina-ao-alcance-todos-518604.shtml>. Acesso em 25 mar. 2010.
MOURA, M. A. E. de; OTTONI, M. A. R. A representação da indisciplina nas revistas “Nova Escola” e “Do Professor”: uma análise discursiva crítica. Horizonte Científico. Uberlândia, v. 5, n. 2, p. 1-30, 2011. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/horizontecientifico/issue/view/686>.
MOURA, M. A. E. de; OTTONI, M. A. R. Uma análise discursiva crítica da representação da indisciplina em reportagens e artigo de opinião das revistas “Veja” e “Época”. Horizonte Científico. Uberlândia, v. 6, n. 1, p. 1-29, 2012. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/horizontecientifico/article/view/14579>.
PEREIRA, C. Quando ensinar é uma guerra. Veja. 17 de junho de 2009, p. 96-101. Disponível em: <http://veja.abril.com.br/170609/p_096.shtml>. Acesso em: 21 mar. 2010.
RAMALHO, V.; RESENDE, V. de M. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas: Pontes Editores, 2011.
THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.
VAN LEEUWEN, T. A representação dos atores sociais. In: PEDRO, E. R. (org.) Análise crítica do discurso: uma perspectiva sociopolíticae funcional. Lisboa: Caminho, 1997, p. 169-222.
VICÁRIA, L.; COTES, P. Muito além do castigo. Época. 16 de maiode 2005, p. 52-55. Disponível em: <http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,EDR70195-6014,00.html>. Acesso em: 12 mar. 2010.
VICHESSI, B.; MOÇO, A.; GURGEL, T. Indisciplina: como se livrar dessa amarra e ensinar melhor. Revista Nova Escola, edição no 226, outubro de 2009. p.78-89. Disponível em: <http://revistaescola.abril.com.br/edicoes-impressas/226.shtml>. Acesso em: 21 mar. 2010.
ZAGURY, T. O professor refém: para pais e professores entenderem por que fracassa a educação no Brasil. Rio de janeiro: Record, 2006a.
ZAGURY, T. Limites sem trauma. 74. ed. Rio de Janeiro: Record, 2006b. 178p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.