Academic writing: forms to mobilize the speech of the other
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v12i2.1265Keywords:
Speech, Mobilization, WritingAbstract
In this paper, we aim to analyze the ways used to mobilize the reader in the writing on the concepts of variation and change in three dissertations selected from the Public Domain Portal – CAPES. Both dissertations were defended in 1979, 1989 and 2011. We follow in our study the proposal of Heterogeneidade enunciativa do dizer, proposed by Authier-Revuz (1998, 2004) in order to investigate the different ways of saying. The results pointed out to three ways of mobilizing the interlocutor's speech, which we call: writing that mark borders, writing that represents a saying and reflective writing of saying.
KEYWORDS: Speech. Mobilization. Writing.
Downloads
References
AUTHIER-REVUZ, J. A. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Tradução de Leci Borges Barbisan e Valdir do Nascimento Flores Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.
BARZOTTO, V. H. Lições das Fúrias: delitos e castigos inevitáveis. In: RIOLFI, C. O inferno da Escrita: produção escrita e psicanálise. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2011.
ORLANDI, E. P. Interpretação, autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico, 6a ed. Pontes Editores, Campinas, SP, 2012.
PÊCHEX, Michel. Semântica do Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de Eni Pulcinelli Orlandi et al. 4. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2010.
PÊCHEX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. 4. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2006.
RIOLFI, Cláudia. Ensinar a escrever: considerações sobre a especificidade do trabalho de escrita. Leitura: Teoria & Prática. Revista da Associação de Leitura do Brasil, Campinas-SP, v. 40, p. 47-51, jan./jul. 2003.
RIOLFI, Cláudia. Lições das Fúrias: delitos e castigos inevitáveis. In: RIOLFI, C; BARZOTTO, V. H. O inferno da Escrita: produção escrita e psicanálise. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011. Disponivel em: <http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.