Grammar in Language Acquisition: the design of Phonology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v13i2.1299

Keywords:

Phonological acquisition. Consonantal inventory. Universal principles.

Abstract

This paper presents a reflection on the gradual construction of grammar in the process of phonological acquisition by children who are native speakers of Brazilian Portuguese, focusing on the constitution of the consonantal segment inventory. The systematicity of the process could be recognized and explained by Clements’ theoretical presuppositions ([2005] 2009), whose distinctive feature-based principles, in an interactive way, have determined the organization of the phonological inventories of languages. Based on two principles – Robustness and Feature Economy –, the analysis that was carried out in this study could evidence that there are universal tendencies underlying the formation of children’s phonological grammars in their language acquisition process, as well as in the constitution of the phonological inventories of languages.
KEY-WORDS: Phonological acquisition. Consonantal inventory. Universal principles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Lúcia Barreto Matzenauer, Catholic University of Pelotas (UCPEL/Brazil)

Carmen Lúcia Barreto Matzenauer é professora do Programa de Pós-Graduação em Letras – Mestrado/Doutorado – da Universidade Católica de Pelotas (UCPEL). Tem Mestrado e Doutorado em Letras, na área de Linguística Aplicada, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. É pesquisadora Nível 1 do CNPq, tendo como focos de interesse Aquisição da Fonologia, Teoria Fonológica, Fonologia do Português e Fonologia Clínica. Publicou artigos em periódicos especializados, livros, capítulos de livros e anais de congressos; apresentou trabalhos em eventos no exterior e no Brasil. Orienta trabalhos de Iniciação Científica, de Mestrado e de Doutorado.

References

ARCHANGELI, Diana. Optimality Theory: an introduction to linguistics in the 1990s. In: ARCHANGELI, D.; LANGENDOEN, D. T. (Ed.) Optimality Theory: an overview. Oxford: Blackwell, 1997.
CLEMENTS, George Nick. The Role of Features in Phonological Inventories. Symposium on Phonological Theory: Representations and Architecture. New York: CUNY, 2005.
FIKKERT, Paula. On the Acquisition of Prosodic Structure. Ph.D. Dissertation. University of Leiden, Leiden, 1994.
FREITAS, Maria João. Aquisição da estrutura silábica do português europeu. Ph.D. Dissertation. Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa, 1997.
HAMMOND, Michael. The Phonology of English – a prosodic Optimality-theoretic approach. New York: Oxford University Press, 1999. JAKOBSON, Roman. Child language, aphasia and phonological universals. The Hague: Mouton, 1968.
LAZZAROTTO-VOLCÃO, Cristiane. Modelo padrão de Aquisição de Contrastes: uma proposta de avaliação e classificação dos Desvios Fonológicos. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2009.
MATZENAUER-HERNANDORENA, Carmen L. Relações implicacionais na aquisição da fonologia. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 31, n.2, p. 67-76, 1996.
MOTA, Helena B. Aquisição segmental do Português: um modelo implicacional de complexidade de traços. Tese (Doutorado em Letras) – PUCRS, Porto Alegre, 1996.

Published

2015-12-30

How to Cite

MATZENAUER, C. L. B. Grammar in Language Acquisition: the design of Phonology. Language Studies, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 9-34, 2015. DOI: 10.22481/el.v13i2.1299. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1299. Acesso em: 21 nov. 2024.