The use of IAPs in music therapy sessions with twins: language and identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v21i1.13385

Keywords:

Music Therapy; Psycholinguistics; Language Development; Complex Adaptive Systems.

Abstract

This study is based on the Complex Adaptive Systems perspective (THELEN; SMITH, 1994; MORIN; 2000; 2003) by presenting a dialogue between the areas of Psycholinguistics and Music Therapy in the analysis of sessions with twins. We follow Bruscia’s proposal (2000) regarding different musical experiences which should be explored and compared – improvisation, re-creation, composition and listening – as well as the analysis of musical identity through the application of the IAPS (Improvisation Assessment Profiles) by the same author. Musical and extramusical items and the interfaces of the relationship established during the sessions were analyzed. Although linguistic studies show no discrepancy in the development of the two children (BAIA; MATOS; AGUIAR, 2018), Bg and Mg are two children who are musically different in personality. This finding corroborates studies on the child's ability not only to individuate himself by forming a total image of himself (FORDHAM, 1994), but also on the desire to differentiate himself from his co-twin (MÄÄTTÄ et al, 2018).

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Author Biographies

Maria de Fátima de Almeida Baia, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB/Brasil)

Maria de Fátima de Almeida Baia é doutora, mestre e bacharel em Linguística pela Universidade de São Paulo (USP). Realizou estágio sanduíche na University of York (Reino Unido). Musicoterapeuta (ASBAMT 142-D). Atualmente é docente na UESB no Departamento de Estudos Linguísticos e Literários (DELL) e Programa de pós-graduação em Linguística. Foi professora substituta na UNESP de Assis (2012-2013). Atua principalmente nas seguintes áreas: Linguística, Psicolinguística, Fonologia, Musicoterapia e Terapia Transpessoal. Coordena o GEPDEF (Grupo de Estudos de Psicolinguística e Desenvolvimento Fonológico) na UESB e desenvolve pesquisa sobre desenvolvimento fonológico de crianças gêmeas e não gêmeas, bilíngues (adultos e crianças), relação entre música e linguagem, Musicoterapia e estudos armênios.

Felipe Santos Viana, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB/Brasil)

Felipe Santos Viana é graduando em Psicologia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Membro do Grupo de Estudos de Psicolinguística e Desenvolvimento Fonológico (GEPDEF - UESB), pesquisando na área da relação entre desenvolvimento linguístico e formação da personalidade. Membro do Grupo de Estudos em Psicologia Analítica (GEPAN - UESB).

Ana Cristina Oliveira Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB/Brasil)

Ana Cristina Oliveira Santos é mestre em Letras e doutoranda em Linguística no PPGLin/Uesb.

Isamar Marques Cândido Pales, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB/Brasil)

Isamar Marques Cândido Pales é doutoranda em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; pós-Graduanda em Musicoterapia CENSUPEG; mestre em Ensino pela Universidade do Sudoeste da Bahia – UESB; graduada em Música pela UNIMES; graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. É membro do Grupo de Estudos Educação Infantil: saberes e práticas (2015) e do Grupo de Estudos de Psicolinguística e Desenvolvimento Fonológico (GEPDEF) e coralista no Madrigal do IFBA. Tem experiência na área de educação, com ênfase em Musicalização Infantil, Educação Musical e desenvolvimento da linguagem.

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Published

2023-07-31

How to Cite

BAIA, M. de F. de A. .; VIANA, F. S. .; SANTOS, A. C. O. .; PALES, I. M. C. The use of IAPs in music therapy sessions with twins: language and identity. Language Studies, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 419-446, 2023. DOI: 10.22481/el.v21i1.13385. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/13385. Acesso em: 22 nov. 2024.

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