The use of IAPs in music therapy sessions with twins: language and identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v21i1.13385

Keywords:

Music Therapy; Psycholinguistics; Language Development; Complex Adaptive Systems.

Abstract

This study is based on the Complex Adaptive Systems perspective (THELEN; SMITH, 1994; MORIN; 2000; 2003) by presenting a dialogue between the areas of Psycholinguistics and Music Therapy in the analysis of sessions with twins. We follow Bruscia’s proposal (2000) regarding different musical experiences which should be explored and compared – improvisation, re-creation, composition and listening – as well as the analysis of musical identity through the application of the IAPS (Improvisation Assessment Profiles) by the same author. Musical and extramusical items and the interfaces of the relationship established during the sessions were analyzed. Although linguistic studies show no discrepancy in the development of the two children (BAIA; MATOS; AGUIAR, 2018), Bg and Mg are two children who are musically different in personality. This finding corroborates studies on the child's ability not only to individuate himself by forming a total image of himself (FORDHAM, 1994), but also on the desire to differentiate himself from his co-twin (MÄÄTTÄ et al, 2018).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria de Fátima de Almeida Baia, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB/Brasil)

Maria de Fátima de Almeida Baia é doutora, mestre e bacharel em Linguística pela Universidade de São Paulo (USP). Realizou estágio sanduíche na University of York (Reino Unido). Musicoterapeuta (ASBAMT 142-D). Atualmente é docente na UESB no Departamento de Estudos Linguísticos e Literários (DELL) e Programa de pós-graduação em Linguística. Foi professora substituta na UNESP de Assis (2012-2013). Atua principalmente nas seguintes áreas: Linguística, Psicolinguística, Fonologia, Musicoterapia e Terapia Transpessoal. Coordena o GEPDEF (Grupo de Estudos de Psicolinguística e Desenvolvimento Fonológico) na UESB e desenvolve pesquisa sobre desenvolvimento fonológico de crianças gêmeas e não gêmeas, bilíngues (adultos e crianças), relação entre música e linguagem, Musicoterapia e estudos armênios.

Felipe Santos Viana, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB/Brasil)

Felipe Santos Viana é graduando em Psicologia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Membro do Grupo de Estudos de Psicolinguística e Desenvolvimento Fonológico (GEPDEF - UESB), pesquisando na área da relação entre desenvolvimento linguístico e formação da personalidade. Membro do Grupo de Estudos em Psicologia Analítica (GEPAN - UESB).

Ana Cristina Oliveira Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB/Brasil)

Ana Cristina Oliveira Santos é mestre em Letras e doutoranda em Linguística no PPGLin/Uesb.

Isamar Marques Cândido Pales, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB/Brasil)

Isamar Marques Cândido Pales é doutoranda em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; pós-Graduanda em Musicoterapia CENSUPEG; mestre em Ensino pela Universidade do Sudoeste da Bahia – UESB; graduada em Música pela UNIMES; graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. É membro do Grupo de Estudos Educação Infantil: saberes e práticas (2015) e do Grupo de Estudos de Psicolinguística e Desenvolvimento Fonológico (GEPDEF) e coralista no Madrigal do IFBA. Tem experiência na área de educação, com ênfase em Musicalização Infantil, Educação Musical e desenvolvimento da linguagem.

References

ALLAIN-DUPRÉ, Br. The Child’s Side: Genealogy of the Self. In STEIN, M. Jungian Psychoanalysis: Working in the spirit of C.G. Jung. Chicago: Open Court, 2010. p. 257-269.

BAIA, M.F.A.; MATOS, V. C. S.; AGUIAR, J. C. S. O desenvolvimento silábico do português por crianças gêmeas: o sistema fonológico como um sistema complexo. Rev. Linguística, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 157-177. set-dez. 2018.

BARCELOS, L. R. M. A música como metáfora em Musicoterapia. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro- UNIRIO, 2008.

BENENZON, R. Musicoterapia en la psicosis infantil. Buenos Aires: Editorial Paidos, 1976.

BENENZON. R. O. Manual de Musicoterapia. Tradução de Clementina Nastari. Rio de Janeiro: Enelivros, 1985. p. 11-51.

BONNY, H. L.; SUMMER, L. Music & consciousness: the evolution of guided imagery and music. Gilsum: Barcelona Publishers, 2002.

BRUSCIA, K. E. Definindo Musicoterapia. Rio de Janeiro: Enelivros, 2000 [1998].

BYINGTON, C. Desenvolvimento da Personalidade: Símbolos e arquétipos. 1. ed. São Paulo: Editora Ática, 1987.

CAVALCANTE, M. C. B. Da voz à língua: a prosódia maternal e o deslocamento do sujeito na fala dirigida ao bebê. Sínteses, v.5, p. 157-168, 2000.

CROWE, B. J. Music & soulmaking: toward a new theory of music therapy. Oxford: The Scarecrow press, 2004.

FORDHAM, F. São Paulo: Introdução à psicologia de Jung. Verbo/EDUSP, 1978.

FORDHAM, M. A criança como indivíduo. São Paulo: Editora Cultrix, 1994.

GATTINO, G. S.; FERRARI, K. D.; AZEVEDO, G; SOUZA, F.; PIZZOL, F. C. D; SANTANA, D. C. Tradução, adaptação transcultural e evidências de validade da escala Improvisation Assessment Profiles (IAPs) para uso no Brasil: parte 1. Revista Brasileira de Musicoterapia, ano XVIII, n. 20, p. 92 -116, 2016

GATTINO, G. S.; FERRARI, K. D.; AZEVEDO, G; SOUZA, F.; PIZZOL, F. C. D; SANTANA, D. C. Tradução, adaptação transcultural e evidências de validade da escala Improvisation Assessment Profiles (IAPs) para uso no Brasil: parte 2. Revista Brasileira de Musicoterapia, ano XVIII, n. 21, p. 51 -72, 2016.

JUNG, C. G. Fundamentos de Psicologia Analítica. 7. ed. Tradução de Araceli Elman. Petrópolis: Vozes, 1985. 200 p.

JUNG, C. G. O desenvolvimento da personalidade. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

KELSO, J. A. S. Dynamical Patterns: The Self-Organization of Brain and Behavior. Cambridge: MIT Press, 1995.

KENNY, C. The field of play. Ohio: Ridgeview Publishing Co., 1989.

KROEKER, J. Junguian Music Theraphy: A method for exploring the psyche through music symbols. Canadian Journal of Music Therapy, v. 20, n. 40. 2014.

KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. Lisboa: Guerra e Paz, 1962.

MÄÄTTÄ, K. et al. How Did I Become Me? Identical Female Twins Describe the Development of Their Individuality. Journal of Educational and Developmental Psychology, Canadá, v. 6, n. 2, 2016.

MOGFORD-BEVAN, K. Developmental Language Impairments with Complex Origins: Learning from Twins and Multiple Birth Children. Folia Phoniatrica et Logopaedica, v. 52,74-82, 1999.

MIRA MATEUS, M. H. Estudando melodia da fala: traços prosódicos e constituintes prosódicos. Encontro sobre o ensino das línguas e Linguística: APL e ESE de Setúbal, 2004.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Ed. Cortez, 2000.

MORIN, E. Educar para a era planetária. São Paulo: Ed. Cortez, 2003.

PAIVA, V.L.M.O. Modelo fractal de aquisição de línguas. In: BRUNO, F.C. (Org.) Reflexão e Prática em ensino/aprendizagem de língua estrangeira. São Paulo: Editora Clara Luz, 2005. p. 23-36

PARLATO-OLIVEIRA, Erika. Saberes do bebê. São Paulo: Instituto Language. 1ªedição, 2019.

PETERS, A. M. Language learning strategies: Does the whole equal the sum of the parts?. University of Hawaii, 1983.

PRIESTLEY, M. Music and The Shadow. Music Therapy, vol. 6, n. 2, p. 20-27, 1987.

REIS, M. E. B. T.; CORDEIRO, S. N., SIMON, R. Diagnóstico adaptativo e individualização em gêmeos: estudo exploratório. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(1), 142-156, 2018.

RUDD, E. Music in therapy: increasing possibilities for action. Music and Arts in Action. Vol. 1, ed. 1, 2008.

SCARPA, E. M. Learning External Sandhi. Evidence For A Top-Down Hypothesis Of Prosodic Acquisition”. In: GALA'97 Conference on Language Representation and Processing, 1997.

STEIN, M. Jung: O mapa da alma. 1. ed. São Paulo: Editora Cultrix, 2004.

THELEN, E.; SMITH, L. B. A Dynamic Systems Approach to the Development of Cognition and Action. Cambridge, MA: MIT Press, 1994.

TREHUB, S. E. Toward a Developmental Psychology of Music. The Neurosciences and music, v. 999, p. 402-413, 2004.

VIANA, F. S.; BAIA, M. F. A.; COSTA, A. A. M. L. Uma criança gestáltica e outra analítica: Influência da personalidade no desenvolvimento de gêmeos. In: Anais do Colóquio Nacional e Internacional do Museu Pedagógico, 13., 6., 2019.

VIHMAN; M.M. Phonological development: the origins of language in the child. Cambridge: Blackwell Publishers, 1996.

WHEELER, B. The relationship between Music and Theories of Psychotherapy. In Music Therapy. The Journal of the American Association for Music Therapy. Vol. 1, n. 1, Tradução de Lia Rejane Mendes Barcellos, 1981.

Published

2023-07-31

How to Cite

BAIA, M. de F. de A. .; VIANA, F. S. .; SANTOS, A. C. O. .; PALES, I. M. C. The use of IAPs in music therapy sessions with twins: language and identity. Language Studies, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 419-446, 2023. DOI: 10.22481/el.v21i1.13385. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/13385. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)