The speech therapy clinic as a space for (co)construction of life narratives for people with aphasia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v22.13912

Keywords:

Aphasia. Narrative. Speech Therapy.

Abstract

The speech therapy clinic for people with aphasia can be a space for re-elaborating life narratives. Narrating highlights the reciprocal relationship between memory and language(gem), which implies linguistic and subjective work. The aim of this article is to analyse the production of life narratives by people with aphasia in the context of the speech therapy clinic. A qualitative study will be presented of a bibliographical production by an aphasic person taking part in a group, using Bakhtinian studies as a perspective for analysis. The results point to the importance of authorship - which was already in the speech, but was often not recognised. With this, it can be said that the speech therapy clinic, by inscribing itself in a discursive perspective of language(gem), allows the work on and with language to enable the construction of narrative practices that affirm the place of the subject with aphasia as the narrator of their own story.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Santana, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC/Brasil)

Ana Paula Santana é doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Linguística e do Programa de Pós-Graduação em Fonoaudiologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Áreas de Atuação: Linguagem, Educação e Fonoaudiologia.

Ana Cristina Guarinello, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC/Brasil)

PhD in Linguistics from the Federal University of Paraná. Areas of activity language

Lais Oliva Donida, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC/Brasil)

PhD in Linguistics from the Federal University of Santa Catarina. Areas of Activity: Language, Education and Speech Therapy.

References

BARROS, G. R. Afasia e enunciação: estudo das manifestações linguísticas de um sujeito com afasia em convivência grupal. Programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Maria.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BARTHES, R. Introdução à análise estrutural da narrativa. In: BARTHES, R. et. al. Análise estrutural da narrativa. 5.ed. Petrópolis: Vozes, PP. 19-62, 2008.

CHARTIER, R. O que é um Autor? Revisão de uma genealogia. São Carlos: EdUFSCar, 2012.

COUDRY, M. I. H. Diário de Narciso. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

CRUZ, F.M. Uma perspectiva enunciativa das relações entre linguagem e memória no campo da neurolingüística. Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Estudos da Linguagem - IEL, 2004.

CRUZ, T.C.S.C. A produção de parafasias em sujeitos com afasias fluentes e não fluentes. Rev. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 44, n. 2, p. 853-867, 2015.

FARACO, C.A. Autor e autoria. In: BRAIT, B. Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Editora Contexto, pp. 37-60, 2007.

FRANCHI, C. Hipóteses para uma teoria funcional da linguagem. Tese de Doutorado. Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, 1977.

FREITAS, D.; GALVÃO, C. O uso de narrativas autobiográficas no desenvolvimento profissional de professores. Ciências & Cognição, v. 12, pp. 219-233, 2007.

LURIA, A. R. Fundamentos de neuropsicologia. São Paulo: Edusp, 1981.

MACEDO, H.O. Trabalho fonoaudiológico com escrita nas afasias – um estudo de caso. In:

MANCOPES, R.; SANTANA, A.P. Perspectivas na clínica da afasias: o sujeito e o discurso. São Paulo: Editora Santos, pp. 181-197, 2009.

MANCOPES, R. A experiência de si na afasia: quando o que está em jogo é a subjetividade. In: MANCOPES, R.; SANTANA, A.P. Perspectivas na clínica das afasias: o sujeito e o discurso. São Paulo: Editora Santos, pp.71-101, 2009.

MENEZES, F.O. Estudo da pausa e da incidência de neologismos na evolução da jargonafasia: um estudo de caso. Rev. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 44, n. 2, p. 822-835, 2015.

MORATO, E. et al. (orgs). Sobre as afasias e os afásicos. Campinas: Unicamp, 2002.

NASCIMENTO, V.; BRAIT.B. Reflexões dialógicas sobre a clínica de linguagem. In:

MONTENEGRO, A.C.A.; BARROS, I.B.R.; AZEVEDO, N.P.S.G. (orgs). Fonoaudiologia e lingüística: Teoria e Prática. Curitiba: Appris Editora, pp. 139-155, 2016.

NOVAES-PINTO, R. C.; SANTANA, A. P. Semiologia das afasias: uma discussão crítica. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre, v. 22, n. 3, p. 413-421, 2009.

PACHECO, M.C.; NOVAES-PINTO, R.C. Aspectos da narrativa de um sujeito afásico fluente. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 39, n. 2, pp. 568-577, 2010.

PONZIO, A. No círculo com Mikhail Bakhtin. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

PROCÓPIO, M.R. Caracterização do universo das narrativas biográficas sob uma perspectiva discursiva. In: MACHADO, I.L.; MELO, M.S.S. (ORGS.) Estudos sobre narrativas em diferentes materialidades discursivas na visão da Análise do Discurso [recurso eletrônico]. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso, FALE/UFMG, PP. 299- 325, 2016.

SANTANA, A.P. Grupo terapêutico no contexto das afasias. Distúrbios Comunicação. São Paulo, v. 27, n. 1, pp: 4-15, 2015.

VIEIRA, H. C.; SOUZA, B. B. A.; FEIJÃO, J. M. O atendimento do paciente afásico no ambiente hospitalar: o encontro com o eu-mesmo diferente. MANCOPES, R.; SANTANA, A.P. Perspectivas na clínica da afasias: o sujeito e o discurso. São Paulo: Editora Santos, 262-285, 2009.

SANTANA, A. P.; SANTOS, K. P. A perspectiva enunciativo-discursiva de Bakhtin e a análise da linguagem na clínica fonoaudiológica. Bakhtiniana - Revista de Estudos do Discurso, v. 12, p. 174-190, 2017.

Published

2024-08-17

How to Cite

SANTANA, A. P.; GUARINELLO, A. C.; DONIDA, L. O. The speech therapy clinic as a space for (co)construction of life narratives for people with aphasia. Language Studies, [S. l.], v. 22, p. e13912 , 2024. DOI: 10.22481/el.v22.13912. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/13912. Acesso em: 25 aug. 2024.