The quality of education in an infographic of the Folha de São Paulo news paper

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v16i2.4898

Keywords:

Speech. Education. Media.

Abstract

In this article, we analyze and discuss discourses and images about school and the quality of education in Brazil. The corpus is made up of a report from Folha de São Paulo newspaper, which presents and analyzes an infographic. To this end, we mobilized the theoretical-methodological assumptions of the French Discourse Analysis (AD).
KEYWORDS: Speech. Education. Media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabio Elias Verdiani Tfouni, Federal University of Sergipe (UFS/Brazil)

Fabio Elias Verdiani Tfouni holds a PhD in Letters from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho 2003). He holds a Masters in Linguistics from the State University of Campinas (1998). He completed post-doctoral training at the State University of Campinas (2010). He is a Professor at the Federal University of Sergipe and the Federal University of Pernambuco. Has experience in the area of Linguistics, with emphasis in Theory and Linguistic Analysis. It mainly works on the following themes: Speech, slogan, fetishization.

Karolaine Nascimento Santos, Federal University of Sergipe (UFS/Brazil)

Karolaine Nascimento Santos holds a degree in Portuguese Literature from the Federal University of Sergipe - UFS. She holds a Bachelor's degree in Theology from the Institute of Theology of St. John XXIII in the Diocese of Estância / SE. He was a Fellow for two consecutive years (2015-2016, 2016-2017), in the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships - PIBIC by the Federal University of Sergipe - UFS.

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e Aparelhos Ideológicos de Estado. In: ZIZEK, Slavoj (Org.): Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto. 1a reimpressão, 1999.
AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer: Palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2010.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. Tradução de Angela S. M. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2010, 2a ed.
GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In:____ Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras. 2ª edição, 1ª reimpressão, 2003
GREGOLIN, M. R. Análise de Discurso e mídia: a (re)produção de identidades. In: _____. Mídia, comunicação e consumo, São Paulo, v.4, n. 11, p. 11-25, nov. 2007.
MONTEIRO, André. Infográfico mostra aspectos que mais influenciam a qualidade da educação. Jornal Folha de São Paulo. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/mercado/2015/11/1705279-infografico-mostra-aspectos-que-mais-influenciam-a-qualidade-da-educacao.shtml>. Acesso em: 19 fev. 2016.
ORLANDI, E. P. O discurso pedagógico: a circularidade. In: ____. A linguagem e seu funcionamento. Campinas: Pontes, 1996. p. 15‑23.
ORLANDI, E. P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 3. ed. Campinas: Ed. Unicamp, 1995. 189p.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 4a ed. Campinas, SP: Pontes, 2009.
PECHEUX, Michel. Análise automática do discurso. In: Gadet, F & HAK, T. Por Uma Análise Automática do Discurso - Uma Introdução à Obra de Michel Pêcheux. Campinas. Ed Unicamp, 2ª. edição. 1993. p. 61- 161
PÊCHEUX, M. & FUCHS, C. A propósito da análise automática do discurso: atualização e perspectivas. In: Gadet, F & HAK, T. Por Uma Análise Automática do Discurso - Uma Introdução à Obra de Michel Pêcheux. Campinas. Ed Unicamp, 2ª. edição. 1993. p.163-252.
AUTOR. O discurso sobre a educação e a escola em propagandas e na mídia. Projeto de Pesquisa. UFS. 2015.
MANDELI, Mariana. Sobre professores Brasileiros. Todos pela educação. Disponível em: <http://www.todospelaeducacao.org.br/reportagens-tpe/35499/sobre-professores-brasileiros/?pag=258>. Acesso em 28/02/2016.

Published

2018-12-30

How to Cite

TFOUNI, F. E. V.; SANTOS, K. N. The quality of education in an infographic of the Folha de São Paulo news paper. Language Studies, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 95-106, 2018. DOI: 10.22481/el.v16i2.4898. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/4898. Acesso em: 3 jul. 2024.