Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages

Authors

  • Maitê Moraes Gil Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS/Brasil) http://orcid.org/0000-0002-2814-2540
  • Julia Ferri Pinto Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS/Brasil)
  • Vitor Angelo dos Santos Gôuvea Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS/Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v17i3.5925

Keywords:

Maning expansion of “chegar”; Cognitive Grammar; Cognitive processes.

Abstract

We aim to present a characterization of the meaning expansion of “chegar” in BP by students in their texts. We start from studies about conceptual metaphors, metonymies and categorization, and from the principles of Cognitive Grammar. We analyzed the occurrences in TecEM Corpus, which were categorized according to their meanings. The figurative mechanisms responsible for the conceptual organization were described, revealing four groups of meanings. We argue that metaphor, metonymy, and subjectification are complementary mechanisms in these meaning extension processes. It seems to be a continuum from the most concrete meaning to the most abstract one, indicating a grammaticalization process.
KEYWORDS: Maning expansion of “chegar”; Cognitive Grammar; Cognitive processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maitê Moraes Gil, Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS/Brasil)

Maitê Moraes Gil é mestre e doutora em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com período de Doutorado Sanduíche na University of Birmingham (PDSE-Capes). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Cognitiva. É professora no IFRS (Instituto Federal do Rio Grande do Sul) - campus Osório e, atualmente, realiza o seu pós-doutoramento em Linguística na Universidade Católica Portuguesa.

Julia Ferri Pinto, Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS/Brasil)

Julia Ferri Pinto é graduanda de Licenciatura em Letras (Português/Inglês) no IFRS – Campus Osório. É membro do Grupo de Pesquisa ELLOS, desenvolvendo investigações especialmente na área de Linguística Cognitiva.

Vitor Angelo dos Santos Gôuvea, Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS/Brasil)

Vitor Angelo dos Santos Gôuvea é graduando de Licenciatura em Letras (Português/Inglês) IFRS - Campus Osório. É membro do Grupo de Pesquisa ELLOS, desenvolvendo investigações especialmente na área de Linguística Cognitiva.

References

BERTUCCI, Roberlei; FOLTRAN, Maria José. O verbo “chegar” como auxiliar no Português Brasileiro. Estudos Linguísticos XXXVI, janeiro-abril, p. 163-170, 2007.
CROFT, Willian. Construction Grammar. In: GEERAERTS, Dirk; CUYCKENS, Hubert (Org.). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2007.
DIRVEN, René; VERSPOOR, Marjolijn. Cognitive exploration of language and linguistics. 2°ed. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2007.
FERREIRA, Ediene. Metáfora e gramaticalização: um estudo do verbo chegar. Veredas, n.2, p. 168-178, 2011.
LAKOFF, George. The invariance hypothesis: is abstract reason based on image-schemas?, Cognitive Linguistics, n. 1, v.1, p. 39-74, 1990.
______. The Contemporary Theory of Metaphor. In: ORTONY, Andrew (ed.). Metaphor and Thought (2nd edition), Cambridge University Press, 1992.
______. Philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Books, 1999.
LANGACKER, Ronald. Foundations of cognitive grammar: theoretical prerequisites. Stanford: Stanford University Press, 1987.
______. Cognitive Grammar. In: GEERAERTS, Dirk; CUYCKENS, Hubert (org.). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2007.
______. Grammaticalization and Cognitive Grammar In: HEINE, Bernd; NARROG, Heiko. The Oxford Handbook of Grammaticalization. Oxford: Oxford University Press, 2012.
LUFT, Celso. Dicionário Prático de Regência Verbal. São Paulo: Ática. 2003
PINHEIRO, Diogo; FERRARI, Lilian. Entre a gramática de construções e a semântica lexical: em busca de uma explicação cognitivista para a distribuição dos verbos "aparecer", "surgir" e "chegar" no português brasileiro. In: Guavira Letras. Três Lagoas/MS, n.21, p. 14-35, jul/dez. 2015.
RADDEN, Günter; DIRVEN, René. Cognitive English Grammar. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2007.
RIBEIRO, Rosa Maria. A expansão de sentidos do verbo “ficar” e os mecanismos responsáveis pela organização cognitiva de suas significações. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades. Vol. II, n. VIII, jan-mar, 2004.
SILVA, Augusto Soares da. Gramaticalização, reanálise e subjectificação. Para uma revisão do conceito de gramaticalização. In: SANTIAGO-ALMEIDA, Manoel; LIMA-HERNANDES, Maria Célia (orgs.). História do Português Paulista. Série Estudos Vol. III. Campinas-São Paulo: UNICAMP/Publicações do Instituto de Estudos da Linguagem, 2012, 25-44.
TENUTA, Adriana; COELHO, Sueli (Org). Uma abordagem cognitiva da linguagem [livro eletrônico]: perspectivas teóricas e descritivas. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2018.
VIEIRA, Maria José. Variação das preposições em verbos de movimento. SIGNUM: Est. Ling., Londrina, v. 12, n. 1, p. 423-445, jul., 2009.

Published

2019-09-30

How to Cite

GIL, M. M.; PINTO, J. F.; GÔUVEA, V. A. dos S. Meaning extensions of “chegar” in a PB: exploration of the cognitive processes related to its usages. Language Studies, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 7-20, 2019. DOI: 10.22481/el.v17i3.5925. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5925. Acesso em: 24 aug. 2024.