Mediating instruments in the linguistic activity of beginning teachers of French

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v17i3.5943

Keywords:

Instruments; Mediated activity; Beginning teacher; Activity analysis; Self-Confrontation.

Abstract

This article analizes the discourse of two French foreign language trainees (FLE), who participated in a dialogical process of (co)analysis of the activity, called self-confrontation. We aim to investigate the use of mediating instruments in the activity of these subjects. We used the socio-historical-cultural theory of Vygotsky, the theory of instrumental genesis, the studies of the Clinic of Activity and Ergonomics of Activity and the contributions of Bakhtin’s language. In our results, we show the use of instruments used for the purpose of mediating and assisting in the accomplishement of prescriptions that cover civilizational aspects in the teaching of FLE.
KEYWORDS: Instruments. Mediated activity. Beginning teacher. Activity analysis. Self-Confrontation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rozania Maria Alves de Moraes, Universidade Estadual do Ceará (UECE/Brasil)

Rozania Maria Alves de Moraes é doutora em Ciências da Linguagem pela Université Stendhal Grenoble III, França (2005), Pós-Doutora na área de Educação pela Aix-Marseille Université (2012) e Professora Associada do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará.

Wescley Batista Lopes, Universidade Federal do Ceará (UFC/Brasil)

Wescley Batista Lopes é mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (2017), professor de francês do Instituto de Educação e Cultura – Pense Idiomas e graduado do curso de Letras da Universidade Federal do Ceará.

 

References

AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. Tradução de Anna Rachel Machado. In: MACHADO, A. R. (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 35-53.
ARAÚJO, A. de A. C. O trabalho docente no ensino de língua inglesa sob o olhar do formador e do formando: Análise das relações dialógicas na atividade linguageira por meio do quadro teórico-metodológico da autoconfrontação. 2018. 744 fl. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BEZERRA, P. Uma obra à prova do tempo. Prefácio. In: BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução Paulo Bezerra. 5. ed. Rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013, p. v-xxii
BORER, V. et al. Introduction. Analyser le travail pour former les professionnels de l’éducation? In: ______. Analyse du travail et formation dans les métiers de l'éducation. Raisons éducatives, p. 7-29, 2015.
CLOT, Y. A função psicológica do trabalho. Tradução de Adail Sobral. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
______. Travail et pouvoir d’agir. Paris: Presses Universitaires de France – PUF, 2008.
______. Théorie en clinique de l’activité. In: MAGGI, B. (Dir.). Interpréter l’agir : un défi théorique. Paris: Presses Universitaires de France, 2011. p. 17-39
DELGOULET, C. Novato: uma categoria homogênea? Laboreal, v. 11, n. 2, p. 99- 103, 2015. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/lab/v11n2/v11n2a11.pdf>. Acesso em: 25 mai. 2019
FAÏTA, D. Gêneros do discurso, gêneros da atividade, análise da atividade do professor. In: MACHADO, A. R. (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 57-80.
LOPES, W. B. Prescrições e instrumentos na aula de civilização: análise da atividade docente de estagiários de FLE. 2017. 260 fl. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2017.
OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo socio histórico. São Paulo: Scipione, 1993.
RABARDEL, P. Les Hommes et les technologies une approche cognitive des
instruments contemporains. Paris: Université de Paris 8, 1995. Disponível em:
<http://ergoserv.psy.univparis8.fr/Site/Groupes/Modele/Articles/Public/ART3721055037654 26783.PDF>. Acesso em: 20 jun. 2016
ROGER, J. L. Metodologia e métodos de análise em clínica da atividade. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 16, número especial 1: Clínica da Atividade, p. 111-120, 2013. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cpst/v16nspe/v16ns1a 11.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2017.
SANDRÉ, M. Analyser les discours oraux. Approche pluridisciplinaire. Série « discours et communication » dirigée par Dominique Maingueneau. Paris : Armand Colin, 2013
SAUJAT, F. Quand un professeur des écoles débutant instruit son “sosie” de son expérience. Les dossiers des sciences de l’éducation, n. 7, p. 107-117, 2002.
_____. Spécificités de l’activité d’enseignants débutants et “genres de l’activité professorale”. Polifonia, Brasil, n. 8, 2004 não paginado. Disponível em: <http://periodicoscientificos. ufmt.br/index.php/polifonia/article/view/1128/892>. Acesso em: 27 nov. 2015.
SOBRAL, A. Ato/atividade e evento. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2016a, p. 11-36.
TODOROV, T. Mikhaïl Bakhtine. Le principe dialogique, suivi d’Écrits du cercle de Bakhtine. Paris: Seuil, 1981
VERGNAUD, G. Lev Vygotski: Pédagogue et penseur de notre temps. Paris: Hachette, 2000.
VIEIRA, M.; FAÏTA, D. Quando os outros olham outros de si mesmo: reflexões metodológicas sobre a autoconfrontação cruzada. Polifonia, Cuiabá, n. 7, p. 27-67, 2003.
VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. Tradução de Claudia Berliner. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

Published

2019-09-30

How to Cite

MORAES, R. M. A. de; LOPES, W. B. Mediating instruments in the linguistic activity of beginning teachers of French. Language Studies, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 117-132, 2019. DOI: 10.22481/el.v17i3.5943. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5943. Acesso em: 22 nov. 2024.