Repetition, paraphrase e knowledge construction
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v17i3.5945Keywords:
Repetition; Paraphrase; Knowledge production.Abstract
This essay highlights the relevance of sociocognitive activities of repetition and production of paraphrases for both retention and the evolution of scientific knowledge, noting that neuroscientific investigations proved that importance and necessity, given the characteristics of the individual human brain function.
KEY WORDS: Repetition; Paraphrase; Knowledge production.
Downloads
References
AUSTIN, J. How to do Things with Words. N. York: Oxford University Press, 1965.
DASCAL, M. Interpretação e compreensão. Tradução de Marcia Heloisa Lima da Rocha. São Leopoldo: UNISINOS, 2006.
DEHAENE, S. Os neurônios da leitura – como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Trad. de Leonor Scliar Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.
FUCHS, C. A paráfrase linguística: equivalência, sinonímia ou reformulação? Ed. Unicamp, n. 8, p. 129-134, 1985.
GAZZANIGA, M.; IVRY, R.B.; MANGUN, G.R. Cognitive Neuroscience – The Biology of the Mind. 2 ed. New York, London: W. W. Norton & Company, 2002.
GEERTZ, C. O Saber Local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Tradução de Vera M. Joscelyne. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
__________. A Interpretação das Culturas. 1 ed. [Reimp.] Rio de Janeiro: LTC, 2012.
IZQUIERDO, I. Memória. Porto Alegre: Artmed, 2011.
MARCUSCHI, L.A. Cognição, Linguagem e Práticas Interacionais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
_____________. Exercícios de compreensão ou copiação nos manuais de ensino de língua? Em Aberto, Brasília, ano 16, n. 69, jan./mar. 1996.
SAEED, John I. Semantics. Oxford: Blackwell, 1997.
SINHA, Ch. Biology, Culture and the Emergence and Elaboration of Symbolization. In: ANJUM P.; SALEEMI, Ocke-Schwen Bohn; GJEDDE, Albert (Eds.). In: Search of a Language for the Mind-Brain: Can the multiple perspectives be unified? Denmark: Aarhus University Press, 2005.
VAN DIJK, T. A. Discurso e produção de conhecimento. Trad. de Orison Bandeira Júnior. In: BRAIT, B.; SOUZA E. SILVA, M.C. (Org.) Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.