Portuguese language textbooks intertitles
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v18i2.6737Keywords:
Teaching writing. Textbook. Intertitles.Abstract
I investigate eight Portuguese language textbooks, published between 1930 and 2002. The research theoretical framework is based on an articulation between a discursive approach in Applied linguistics and Pragmatics anthropology of writing, emphasizing the concept of writing act. The work’s purpose is to determine conceptions of language, writing and teaching writing through the analysis of textbooks intertitles. The results show that the intertitles occupy an important role in the investigated conceptions’ performazation, as they were responsible for graphic-editorial landmarks constitution, like the teaching writing exclusive sections from the 1970s onwards.
Downloads
References
BATISTA, A. A. Um objeto variável e instável: textos, impressos e livros didáticos. In: ABREU, M. (Org.). Leitura, história e história da leitura. Campinas: Mercado das Letras/Fapesp/ALB, 1999. p. 529-576.
BRAIT, B. Olhar e ler: verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana, v. 8, n. 2, p. 43-66, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3cMQiv4. Acesso 21 mai. 2020.
CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Tradução M. Cappello. Educ. e pesq., São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, 2004 [2002]. Disponível em: https://bit.ly/36hrzfU. Acesso em 21 mai. 2020.
CORRÊA, M. A escrita na formação do professor e pesquisador [Entrevista concedida a] Adriana Fischer. Scripta, v. 23, n. 48, p. 177-185, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3cMKt0J. Acesso em 21 mai. 2020.
CORRÊA, M. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
COSTA, A. Quarto livro de português. São Paulo: Editora do Brasil, 1956 [1950].
CRETELA, J. Português para o ginásio. São Paulo: Nacional, 1948 [1947]
DASSIE, B. Paratextos editoriais e História da Educação Matemática: uma leitura de livros didáticos. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1, 2011, Covilhã. Actas... Lisboa: UIED, 2011. p.188-196. Disponível em https://bit.ly/2XlyUat. Acesso em 21 mai. 2020.
DAUNAY, B. De l’imbécile en didactique du français : le point de vue de l'élève dans l’activité de recherche. In: DAUNAY, B.; DUFAYS, J-L. (dir.). Didactique du français : du côté des élèves. Comprendre les discours et les pratiques des apprenants. Louvain-la-Neuve: de Boeck, 2014. p. 175-185.
DAVID, B.; MARY, H. Local literacies: reading and writing in one community. Londres: Routledge, 1998.
FARACO, C.; MOURA, F. Linguagem nova. São Paulo: Ática, 1995 [1993].
FRAENKEL, B. Actes écrits, actes oraux : la performativité à l’épreuve de l’écriture. Études de communication, n. 29, p. 69-93, 2006. Disponível em: https://bit.ly/2LJyR2N. Acesso em 21 mai. 2020.
FRAENKEL, B. La notion d’événement d’écriture. Communication & langages, v. 137, n. 3, p. 35-52, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2LJbHtk. Acesso em 21 mai. 2020.
FREITAS, P. O nosso idioma. São Paulo: Nacional, 1938 [1938].
GENETTE, G. Paratextos editoriais. Tradução A. Faleiros. Cotia: Ateliê, 2009 [1987].
GERALDI, J. Prática de produção de textos na escola. Trab. Ling. Aplic., n. 7, p. 23-29, 1986. Disponível em: https://bit.ly/2zhMbbX. Acesso em 21 mai. 2020.
IMBERT, C. Œures ou documents ? Un siècle d’exposition du graphisme dans les musées d’art moderne de Paris, New York et Amsterdam (1985-1995). 2017 – Tese (Doutorado em Art des images et art contemporain). École Doctorale Sciences et Technologies des Arts, Université Paris 8, Paris, 2017.
IMBRUNIZ, C. Elementos para uma memória discursiva do ensino de escrita: livros escolares de português (1930-2002). 2019 – Dissertação (Mestrado em Letras). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://bit.ly/2Zo9dsg. Acesso em 21 mai. 2020.
IMBRUNIZ, C. Livros escolares e ensino de escrita: selecionando material entre a linguística e a histórica. Investigações, v. 31, n. 2, 2018, p. 429-457. Disponível em: https://bit.ly/2Xc5ZFC. Acesso em 21 mai. 2020.
OUVRY-VIAL, B. L’acte éditorial: vers une théorie du geste. Communication & langages, n. 154, p. 59-74. Disponível em: https://bit.ly/3bSWoIW. Acesso em 21. mai. 2020
PÊCHEUX, M. Abertura do colóquio. Tradução D. Masmann. In: CONEIN, B. et al. (orgs.). Materialidades discursivas. Campinas: Unicamp: 2016 [1980]. p. 23-29.
PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso. In: GADET, F.; HAK, T. (orgs.). Por uma análise automática do discurso. Tradução E. Orlandi. Campinas: Unicamp, 2010 [1969], p. 59-158.
PÊCHEUX, M. Discurso: estrutura ou acontecimento. Tradução E. Orlandi. Campinas: Pontes, 2015 [1983].
PIETRI, E. A constituição do discurso da mudança do ensino de língua materna no Brasil. Sínteses, v. 9, p. 329-341, 2004. Disponível em: https://bit.ly/2XfdKe4. Acesso em 21 mai. 2020.
PRATES, M. Reflexão e ação em língua portuguesa: 8ª série. São Paulo: Editora do Brasil, s/d [1984].
POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: ABL/Mercado das Letras, 1996.
SARGENTIM, H. Atividades de comunicação em língua portuguesa. São Paulo: IBEP, 1975 [1974].
SARMENTO, L. Português: leitura, produção, gramática. São Paulo: Moderna, 2002 [2002].
SOARES, M. Português através de textos: 4ª série. Belo Horizonte: Bernardo Álvares, 1971 [1969].
VEYNE, P. Comment on écrit l’histoire. Paris: Seuil, 1971.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Language Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.