Multiliteracies and discursive-argumentative analysis of a public polemic
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v19i3.8787Keywords:
Multiliteracies, Discursive-argumentative analysis, Public Polemic, Cartoon, MemeAbstract
Teaching Portuguese should include working with discursive genres from different languages. Thus, the objective of this study - with a qualitative approach and applied nature - is to discuss the applicability of Argumentative Discourse Analysis and Public Polemic for the teaching of discursive genres in the logic of multiliteracies. The justification for this choice lies in the gap between academic theories and their applicability in Basic Education. Thus, we undertook the analysis of a meme and a cartoon referring to Natura's father's day campaign, starring Thammy Miranda. As a result, it was noted that the argumentative construction of the meme was established in the ridicule of the opponent and in conservative ideas, while the cartoon proved to be favorable to diversity. We believe, therefore, that this proposal can be used by teachers in Basic Education, aiming to develop the critical sense of students.
Downloads
References
AMOSSY, R. Apologia da polêmica. Tradução por Rosalice Botelho Wakim Souza Pinto [et al.]. São Paulo: Contexto, 2017.
AMOSSY, R. As modalidades argumentativas do discurso. Tradução por por Glaucia Muniz Proença Lara. In: LARA, G. M. P.; MACHADO, I. L.; EMEDIATO, W. (orgs.). Análise do discurso hoje. v. 1. p. 231-254, 2008.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1997.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf . Acesso em: 20 ago. 2020.
CATRACA ESCRAVA. Disponível em: https://www.facebook.com/catracaescrava. Acesso em: 29 ago. 2020.
CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso. São Paulo: Contexto, 2019.
COPE, B.; KALANTZIS, M. A grammar of multimodality. International Journal of Learning, v. 16, n. 2, p. 361- 425, 2009.
COSTA. S. R. Dicionário de gêneros textuais. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
COUTINHO, L. @laertegenial. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CDQ4SZCspPs. Acesso em: 29 ago.2020.
DIONISIO, A. P. Gêneros multimodais e letramento. In: KARWOSKI, A. M. et al. (Org.) Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2011, p. 137- 152.
FISCHER, M. R.; SANTOS, L. I. S. Inferências textuais para compreender textos multimodais: uma proposta interventiva. Leitura, Maceió, n. 64, jan./abr. p. 20-32, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/4344. Acesso em: 29 de agosto de 2020.
FIORIN, J. L. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2015.
LIMA, H. M. R. de. Emoções e discurso: notas sobre a vergonha. In: CHAUVIN, Jean-Pierre (Org.). Interfaces do discurso: retórica, história e literatura. SP: Editora Mackenzie, 2017, p. 134- 153.
NEW LONDON GROUP. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing social futures. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Orgs). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London/New York: Routledge, 2006, p. 9-36.
PEDROSA, M. I. A formação do leitor através do trabalho com o gênero charge no ensino fundamental II. 2018, 137f. Dissertação (Mestrado Profissional em Formação de Professores), Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande. Disponível em: http://pos-graduacao.uepb.edu.br/ppgfp/download/DISSERTACAO-MARIA-IOLANDA-PEDROSA.pdf. Acesso em: 24 ago. 2020.
RIBEIRO, A. E. Que futuros redesenhamos? Uma releitura do manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos e seus ecos no Brasil para o século XXI. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 9, p. 1-19, 2020. Disponível em: http://natal.uern.br/periodicos/index.php/DDL/article/view/2196/1985. Acesso em: 22 ago. 2020.
RIBEIRO, A. E. Textos multimodais: leitura e produção. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
ROJO, R. Gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, R. (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013, p. 13-36.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
ROJO, R; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
SANTOS, M. R. M. O Estudo das Inferências na Compreensão do Texto Escrito. 2008, 149f. Dissertação (Mestrado em Linguística), Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Lisboa. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/378/1/19638_ulfl062026_tm.pdf. Acesso em: 26 ago. 2020.
SILVEIRA, D. T.; CÓDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDDT, T. E. e SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora de UFRGS, 2009, p. 31 -42.
TORRES, T. O fenômeno dos memes. Cienc. Cult. v.68, n.3, São Paulo, jul-set, p. 60-61, 2016. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v68n3/v68n3a18.pdf. Acesso em: 24 ago. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Language Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.