O The student reader in the discourse of official teaching document

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v18i2.5821

Keywords:

Student reader. Discursive imaginary. Oficial teaching documents.

Abstract

This article aims to present the results of an investigation about the discursive imaginary about the student reader in some official teaching documents – PCN (1998), OCEM (2006) and DCE/PR (2008) – when dealing with the subjects of Portuguese Language, Philosophy and History. With the theoretical support of French Matrix Discourse Analysis, we seek to understand which reader images are built there and which of its meaning effects may impact reading teaching and learning. The data show that in such documents the image of student reader is linked to that of teacher-reader, putting Portuguese Language and Philosophy on one side and History on the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Regina de Jesus Nascimento, State University of Londrina (UEL/Brazil)

Maria Regina de Jesuz Nascimento holds a Master's Degree in Language Studies from the State University of Londrina - UEL (PR-BR). She is a Portuguese Language teacher at the Paraná State Education Secretariat (SEED-PR), working in elementary and high school. His research focuses on the area of Applied Linguistics and his current interests are related to teaching Portuguese as a mother tongue and teaching and learning to read.

Eliana Maria Severino Donaio Ruiz, Londrina State University (UEL/Brazil)

Eliana Ruiz holds a PhD in Linguistics and a Master's in Linguistics from the State University of Campinas - UNICAMP (SP). Post-doctorate in Applied Linguistics. She is an adjunct professor at the Department of Vernacular and Classical Letters at the State University of Londrina - UEL (PR). She works in the Degree in Letters and in the Postgraduate Program in Language Studies (PPGEL). Among his works, the book "How to Correct Essays in School: A Textual-Interactive Proposal" stands out. His research focuses on the area of ​​Applied Linguistics and his current interests are linked to the teaching of Portuguese as a mother tongue, to the relationships between digital technologies and language education, and to French-oriented Discourse Analysis.

References

BAKHTIN, M. (V. N. Volochínov). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Prefácio de Roman Jakobson. Apresentação de Marina Yaguello. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira com a colaboração de Lúcia Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1981.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei nº 9.394/96 – 24 de dez. 1996.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclo do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998a.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: História. Brasília: MEC/SEF, 1998b.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio, Ciências Humanas e suas Tecnologias, Brasília: MEC/SEF, 2000.
BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio (OCEM). Vol. 1. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2006a.
BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio (OCEM). Vol. 3. Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2006b.
CORACINI, M. J. R. F. A aula de línguas e as formas de silenciamento. In: CORACINI, M. J. R. F. (Org.). O jogo discursivo na aula de leitura: língua materna e língua estrangeira. 2. ed. Campinas: Pontes, 2002. p. 67-74.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
GADET, F.; HAK, T. (Org). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1993.
MARINHO, M. Currículos da escola brasileira: elementos para uma análise discursiva. In: Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 20, n. 1, 2007. p. 163-189. Disponível em: <www.scielo.mec.pt/pdf/rpe/v20n1/v20n1a07.pdf>. Acesso em: 29 set. 2016.
NASCIMENTO, Maria Regina de Jesuz. O imaginário discursivo sobre o aluno leitor no universo escolar. Orientadora: Eliana Maria Severino Donaio Ruiz. 2017. 112 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da linguagem) Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.
ORLANDI, E. L. P. Análise do discurso: princípios e procedimentos. 7. ed. Campinas, SP: Pontes, 2007.
PARANÁ. Secretaria de Estado da educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Língua Portuguesa. Curitiba: [s.n.], 2008.
PÊCHEUX, M.; FUCHS, C. A propósito da Análise Automática do Discurso: atualização e perspectivas. In: GADET, F.; HAK, T. (org). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1993. p.163-252. c1975.
PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 4. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2010. p. 74 -87. c1993.
PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de Eni Orlandi et al. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1975.

Published

2020-08-03

How to Cite

NASCIMENTO, M. R. de J.; RUIZ, E. M. S. D. O The student reader in the discourse of official teaching document. Language Studies, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 79-96, 2020. DOI: 10.22481/el.v18i2.5821. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5821. Acesso em: 22 jul. 2024.