Lheism in the Portuguese of Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v17i3.5851

Keywords:

Bantu languages; Lheism; Portuguese of Mozambique; European Portuguese; Pronominalization.

Abstract

We investigate how Mozambican Portuguese speakers use the unstressed pronouns that represents direct and indirect complement, regardless of the subcategorization of the verb. We developed a multiple case ethnographic study with 12th grade students from Samora Moisés Machel Secondary School (urban area) and Dondo Secondary School (periurban area) using inductive and comparative methods. The data collection instruments were direct observation (recording of occurrences of spoken speeches) and a questionnaire survey. Our results indicate that there is influence of the structure of Bantu Languages in the Portuguese Language spoken in Mozambique. Our results allow us to affirm that, in this particular case, the influence of Bantu Languages is manifested as follows: students associate the pronoun lhe with noun phrases referring to humans, regardless of whether they perform the function of direct or indirect object, and the pronoun o with non-human objects [-human].
KEYWORDS: Bantu languages; Lheism; Portuguese of Mozambique; European Portuguese; Pronominalization.

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Author Biographies

Renato Miguel Basso, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar/Brail)

Renato Miguel Basso é doutor e mestre em Linguística pela Unicamp. Professor da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Suas pesquisas se concentram na descrição de fenômenos linguísticos usando as ferramentas da semântica e pragmática formais. Pesquisa, principalmente, sobre a semântica do verbo e dos indexicais, entre outros temas, mas também tem interesse em linguística história e epistemologia da linguística.

Beatriz Damaciano Paulo Chalucuane, Universidade Federal de são Carlos (UFSCAr/Brasil)

Beatriz Damaciano Paulo Chalucuane é mestre em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), com bolsa do CNPq.Possui graduação em Ensino de Português com habilitação em Francês pela Universidade Pedagógica – Moçambique (2014). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa. Trabalhou como professora voluntária no ensino básico do ensino bilíngue, especificamente com crianças do terceiro ano de escolaridade. Trabalhou também como professora estagiária de português no ensino médio, tendo trabalhado com adultos no curso noturno. Interessa-se por estudos que envolvam sociedade, cultura, língua e educação.

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Published

2019-09-30

How to Cite

BASSO, R. M.; CHALUCUANE, B. D. P. Lheism in the Portuguese of Mozambique. Language Studies, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 99-116, 2019. DOI: 10.22481/el.v17i3.5851. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5851. Acesso em: 24 aug. 2024.