Reggae in São Luís: cultural identity and the emergence of brazilian Jamaica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v7.e2023.e11964

Keywords:

Reggae, Cultural Identity, Brazilian Jamaica, São Luís, Maranhão

Abstract

This article discusses the arrival and consolidation of reggae in São Luís. It appears that São Luiz is the territory outside Jamaica where the musical genre is most successful, having incorporated by its population, mainly by blacks, a series of particular habits during the appropriation of Jamaican reggae, in this way, the regueiro of São Luís created unique bonds with Jamaican rhythm and that relationship endures to the present day. These aspects contributed to São Luís being conceived as 'Brazilian Jamaica'. The objective of the research is to analyze the relationship between reggae and the population of Ludovic, its particularities and symbolism. As a result, it was identified that the relationship between society and reggae existing in São Luís has singularities, which express historical, cultural, racial and resistance aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Matheus Andrade Marques, Universidade Federal do Ceará - Fortaleza - Brasil

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), mestre em Geografia, Natureza e Dinâmica do Espaço pelo Programa de Pós - Graduação da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), é doutorando em Geografia pelo Programa de Pós - Graduação da Universidade Federal do Ceará (UFC), com pesquisa financiada pela Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP). Integra os grupos de pesquisa do CNPq: Turismo, Cidades e Patrimônio da UFMA; e também o Laboratório de Planejamento Urbano e Regional - LAPUR, da UFC.

References

ARAÚJO, Elaine Peixoto. O reggae ludovicense: uma leitura do seu sistema léxico semântico. Revista Philologus – Círculo Fluminense de Estudos Filológicos e Lingüísticos –Ano 10, Número 28, Rio de Janeiro: CiFEFil, 2004.

BRASIL, Marcus Ramúsyo de Almeida. O reggae no Maranhão: sociologia da cultura e produção simbólica. Aurora Revista de Arte, Mídia e Política, n. 12, p. 88-101, 2011.

Jornal O Imparcial. Quinta do Reggae é suspensa temporariamente no Centro Histórico. 2019. Disponível em: https://oimparcial.com.br/entretenimento-e-cultura/2019/08/quinta-do-reggae-e-suspensa-temporaria-no-centro-historico/> Acesso realizado em agosto de 2021.

MORAIS, Maria do Carmo Lima. A invenção da expressão “Jamaica brasileira”. Revista Cambiassu, São Luís, ano, v. 18, p. 126-141, 2008.

MORAIS, Maria do Carmo Lima; ARAÚJO, Patrícia Carla Viana. O reggae, da Jamaica ao maranhão: presença e evolução. In: Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura, 4., 2008, Salvador. IV Encontro... Salvador: ENECULT, 2008. Disponível em: <http://www.cult.ufba.br/enecult2008/14539.pdf >. Acesso realizado em agosto de 2021.

PENHA, Talita Lima. Reggae, Identidade Cultural e Atividade Turística de São Luís do Maranhão. 64 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Monografia). Universidade de Brasília, 2003.

SANTOS, Fábio Abreu. Produção e consumo do reggae das radiolas em São Luís/MA: significados, simbolismo e aspectos mercadológicos. 245 f. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2009.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. São Paulo: Record. 2000.

SILVA, Carlos Benedito Rodrigues da. Da terra das primaveras à ilha do amor: reggae, lazer e identidade cultural. São Luis: Editora EDUFMA, 1995.

Published

2023-05-07

How to Cite

MARQUES, M. A. Reggae in São Luís: cultural identity and the emergence of brazilian Jamaica. Geopauta, [S. l.], v. 7, p. e11964, 2023. DOI: 10.22481/rg.v7.e2023.e11964. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/11964. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous demand articles