The intensive use of social networks and the restructuring in the working environment of companies in a middle-sized city in Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v1i2.2271

Keywords:

Cidade média; Reestruturação produtiva; Redes sociais

Abstract

This research aimed to investigate the restructuring in the work environment of companies in a medium city, from the more intensive use of social networks. In methodological terms, for the article in question we used exploratory and descriptive research, with a quantitative approach. The strategy for data collection was on field research, with the participation of companies in the apparel segment, in Vitória da Conquista, the second most important city in the state of Bahia. It was verified that 86,67% of the cases are the employees themselves who are entrusted with the implementation of the management of social networks, showing a process of adaptation of the employees to the reality imposed by the new technological resources in the scope of social networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALVES, Giovanni. O novo (e precário) mundo do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2000.
ANTUNES, Ricardo (org.) Riqueza e miséria no trabalho no Brasil. São Paulo: Boitempo, 1999.
BANA, Fátima A. E-commerce e o pós-vendas. São Paulo, 2013. Disponível em: <http://www.administradores.com.br/artigos/tecnologia/e-commerce-e-o-pos-vendas/69906/>. Acesso em: 17 mar. 2017.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
CIRIBELI, João P.; PAIVA, Victor H. P. Redes e mídias sociais na internet: realidades e perspectivas de um mundo conectado. Belo Horizonte, Meridional, v. 13, n. 12. 2011.
ECMETRICS - Social Media Solutions. Perfil do brasileiro nas mídias sociais. Estudo Inédito. 1º semestre, 2011. Disponível em: <http://pt.slideshare.net/eCMetricsBrasil/perfil-dobrasileironasmidiassociais-6906660>. Acesso em: 16 abr. 2017.
FERREIRA, Afonso. Consultor mostra 7 perfis de consumidor nas redes sociais. São Paulo. 2013. Disponível em: <http://economia.uol.com.br/empreendedorismo/noticias/redacao/2013/12/31/consultor-mostra-os-7-tipos-de-perfil-de-consumidor-nas-redes-sociais.htm>. Acesso em: 18 jul. 2017.
FONSECA, Virginia Pradelina da Silveira. O jornalismo no conglomerado de mídia: reestruturação produtiva sob o capitalismo global. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação). 2005, 350 f. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre – RS, 2005.
FURLAN, Bruno; MARINHO, Bruno. Redes sociais coorporativas. Instituto Desenvolve T.I. Paraná, 2014. Disponível em: <http://www.desenvolveti.com.br/docs/DesenvolveTIE-BookRedesSociaisCorporativas.pdf>.Acesso em: 19 abr. 2017.
GUATTARI, Félix. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1986.
GUIMARÃES, Fabiana Aguiar de O. Redes sociais e suas contradições: espaço de disputa ideo-política. Dissertação (Mestrado em Serviço Social). 2007, 167 f. Faculdade de Serviço Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Grande do Sul, Porto Alegre, 2007
HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand, 2004.
HOBSBAWN, Eric. Mundo do trabalho. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
JOHANN, Anthony. Análise da concorrência nas redes sociais. Rio Grande do Sul, 2011. Disponível em: <http://www.administradores.com.br/artigos/marketing/analise-da-concorrencia-nas-redes-sociais/57221/>. Acesso em: 12 abr. 2017.
MAGOWEB Marketing digital. Mídias sociais: conhecendo, aplicando e monitorando. Entenda como você pode trabalhar e monitorar mídias sociais, com foco no Twitter e Facebook. Disponível em: <https://www.dropbox.com/s/wfxk6bbqnmgnp38/midias-sociais-conhecendo-aplicando-e-monitorando.pdf>. Acesso em: 29 mai. 2017.
MARIANO, Luiz Otávio. O papel das redes sociais na estratégia jurídica.Disponível em: <http://www.dcmsestrategia.com.br/redes-sociais-no-estrategia-juridico/>. Acesso em: 04 out. 2017.
OLIVEIRA, F. de. Crítica à razão dualista/O ornitorrinco. São Paulo: Boitempo, 2003.
PEREIRA, Gustavo. Métrica para mídias sociais: um mar de possibilidade parte I. Rio de Janeiro. Dinamize. 2011.
PIZA, Mariana V. O fenômeno Instagram: considerações sob a perspectiva tecnológica. Universidade de Brasília. Instituto de Ciências Sociais. Departamento de Sociologia. Brasília, 2012. Disponível em: <http://bdm.bce.unb.br/bitstream/10483/3243/1/2012_MarianaVassalloPiza.pdf>. Acesso em: 06 jun. 2017.
PORTO, Camila.Facebook marketing: engajamento para transformar fãs em clientes. Paraná. Projeto Gráfico: Ramon Campos. 2014. Disponível em: <http://transformefasemclientes.com.br/ebook/Ebook-Facebook-Marketing.pdf>. Acesso em: 01 abr. 2014.
QUINTANILHA, Pedro. Aprenda a trabalhar com mídias sociais em quatro semanas.Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: <http://www.pedroquintanilha.com.br/ebook-midias-sociais/aprenda-a-trabalhar-com-midias-sociais-em-4-semanas.pdf>. Acesso em: 15 mai. 2017.
RECUERO, Raquel. Redes Sociais na internet. Porto alegre. Meridional Ltda, 2009.
SANTIAGO, André. O uso corporativo da Web 2.0 e seus efeitos no relacionamento com o consumidor. Faculdade de Informática e Administração Paulista. São Paulo, 2009. Disponível em: <http://www.bookess.com/read/3110-o-uso-corporativo-da-web-20-e-seus-efeitos-no-relacionamento-com-o-consumidor/>. Acesso em: 29 abr. 2017.
SANTOS, Natanael. As redes sociais mais usadas. Natanael Oliveira: seja encontrado e aumente suas vendas. Rio de janeiro, 2014. Disponível: <https://www.natanaeloliveira.com.br/redes-sociais-mais-usadas/>. Acesso em: 18 jun. 2017.
SILVA, Tarcízio. et al. Para entender o monitoramento de mídias sociais.versão 1.0. Bookess. Janeiro, 2012.
SPYER, J.; FERLA L. A.; PAIVA M.; AMORIM F. Twitter: você já aprendeu em uma mesa de bar. Talk2. Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: <http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012578.pdf>. Acesso em: 02 mai 2014.
THOMPSON, John. A ideologia e cultura moderna: uma teoria social da mídia. 2. ed. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 1999.
TORRES, Cláudio. Guia prático de marketing na internet para pequenas empresas. 2010. Disponível em: <http://www.claudiotorres.com.br/mktdigitalpequenaempresa.pdf>. Acesso em: 13 mar. 2017.
YIN, Robert K; trad. Daniel Grassi. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2017-12-13

How to Cite

ANDRADE, L. C.; CARVALHO, L. dos S.; ALMEIDA, M. B. X. The intensive use of social networks and the restructuring in the working environment of companies in a middle-sized city in Bahia. Geopauta, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 1-15, 2017. DOI: 10.22481/rg.v1i2.2271. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/2271. Acesso em: 22 jul. 2024.